Un studiu recent privind traficul din marile orașe ale României arată că locuitorii Capitalei pierd, în medie, aproximativ 12 zile pe an în trafic – echivalentul unui concediu.
Situații similare se regăsesc și în Cluj-Napoca, Timișoara și Iași, în timp ce la polul opus se află Oradea, oraș care a reușit să îmbunătățească semnificativ mobilitatea urbană prin implementarea semafoarelor inteligente și a pasajelor subterane în zonele cu trafic intens, conform observatornews.ro.
Potrivit datelor analizate, cele mai aglomerate orașe din țară sunt București, Timișoara, Cluj-Napoca și Iași. În schimb, Reșița, Giurgiu și Călărași se numără printre localitățile în care șoferii petrec cel mai puțin timp blocați în trafic.
Parcul auto este în creștere
În București, parcul auto a crescut cu aproape 200.000 de vehicule în ultimii doi ani, fără o extindere corespunzătoare a infrastructurii rutiere.
„Mai puţin timp petrecut cu familia, pentru odihnă, hobbyuri sau viaţă personală. E aglomeraţie aproape mereu. În Bucureşti, sunt ore în care viteza medie de deplasare este cam 20 de kilometri pe oră”, a declarat Florian Filat, realizatorul studiului.
Pentru reducerea blocajelor, autoritățile locale au marcat cu galben intersecția din Piața Victoriei, urmând ca șoferii care blochează zona să fie sancționați. De asemenea, primăria intenționează să restricționeze accesul vehiculelor de salubritate și aprovizionare în intervalele de vârf.
„Dacă ne plângem de trafic, haideţi să vedem cum convingem bucureştenii să urce în transportul în comun”, a spus Stelian Bujduveanu, primarul interimar al Capitalei.
Oradea a urcat opt poziții în clasamentul privind timpul pierdut în trafic, devenind un exemplu de gestionare eficientă a mobilității urbane. În schimb, Brașov, Tulcea și Alexandria au coborât în clasament din cauza lucrărilor prelungite și a unui management rutier mai puțin eficient.