Românii nu și-au putut achiziționa anul acesta autoturisme prin programul Rabla, acesta fiind suspendat, iar pentru anumite categorii de cumpărători – anulat.
După mai multe luni marcate de incertitudine și rezultate modeste, primele trei trimestre din 2025 s-au încheiat cu o scădere de câteva procente a vânzărilor, dar și cu schimbări notabile în preferințele cumpărătorilor, conform profit.ro.
Două luni de creștere, susținute parțial de factori conjuncturali, nu au fost suficiente pentru a compensa declinul din prima jumătate a anului. Conform datelor analizate de Profit.ro, în primele nouă luni ale anului românii au înmatriculat 108.067 autoturisme, cu 5,2% mai puține decât în 2024.
Top 5 mărci auto
Scăderea a fost influențată de mai multe mărci, însă impactul cel mai mare s-a resimțit la cele care depindeau în mare măsură de programul Rabla, precum Dacia și Hyundai.
Dacia rămâne liderul pieței, cu o cotă de 28,6% și 31.002 unități înmatriculate, în scădere cu aproape 10%.
Toyota conduce clasamentul mărcilor de import, cu 10.245 unități și o cotă de aproape 10% din piață, reprezentând peste 13% din vânzările mărcilor de import. Următoarele poziții sunt ocupate de Skoda, Renault și Hyundai.
În ceea ce privește modelele, Dacia Logan revine pe primul loc, depășindu-l pe Duster, cu 10.358 de unități înmatriculate, în scădere cu 10,5% față de anul precedent.
Duster a înregistrat 9.804 unități, cu un declin mai accentuat, de 14,4%, iar Sandero ocupă locul al treilea, cu 5.777 unități, în scădere cu 5,1%.
Dintre modelele de import, Renault Clio s-a remarcat printr-o creștere semnificativă, de 41,8%, ajungând la 2.872 de unități.
Pe locul al cincilea se află noul model Dacia Bigster, aflat în primul său an de comercializare, cu 1.743 de unități înmatriculate, majoritatea clienților fiind „cuceriți” de la Jogger și Duster.
Structura pieței: SUV-urile se apropie de jumătate din vânzări
Potrivit segmentării realizate de APIA, pe baza datelor DGPCI, SUV-urile continuă să domine piața auto, atingând o cotă de 48,9% și o creștere de 39,2%. Segmentul compact se situează pe locul al doilea, cu o creștere de 42,2% și o pondere de aproximativ o treime din piață. Segmentul B, în care se află Dacia Sandero, are 16,7% din piață, cu o creștere de 58,9%.
În schimb, clasele superioare E și F au înregistrat scăderi de aproape 30%.
Tendințe în motorizare
În luna septembrie, motorizările pe benzină au crescut cu +40,8%, atingând o pondere de 45%, în timp ce cele diesel au avansat cu +45%, ajungând la 6,4% din piață.
Motorizările mild-hybrid au avut o creștere modestă, de +12%, și dețin o cotă de 18,3%.
Autoturismele „electrificate” – electrice, plug-in hybrid, mild-hybrid și full hybrid – au ajuns, în septembrie 2025, la o cotă totală de 48,7%, depășind împreună motorizările clasice pe benzină și motorină.
Vehiculele 100% electrice (BEV) reprezintă 6% din piață, iar plug-in hybrid (PHEV) dețin 6,5%, față de 5% în septembrie 2024.
Totuși, pe ansamblul primelor nouă luni, segmentul electric a scăzut cu 26%, la doar 5.406 unități înmatriculate. Cele mai vândute mărci electrice au fost Dacia, Hyundai, Tesla, Ford și Renault.
În contrast, mașinile plug-in hybrid au crescut cu 43%, ajungând la 6.432 unități, dominate de Mercedes, Volkswagen și BMW.
Pe segmentul full-hybrid, liderii sunt Toyota, urmată de Dacia, Renault, MG și Kia, cu un total de 20.144 vehicule, în creștere cu 32%.
Motorizările mild-hybrid au crescut, la rândul lor, cu 15,2%, totalizând 26.984 unități.