În primul trimestru al anului, piața auto europeană a reflectat o schimbare de direcție, evidențiind o creștere notabilă a înmatriculărilor de vehicule electrificate, în pofida unei ușoare scăderi generale a vânzărilor.
Într-un climat marcat de provocări economice și de presiuni legislative privind emisiile de carbon, producătorii auto și-au intensificat eforturile de tranziție către soluții de mobilitate cu emisii reduse, conform ziare.com.
Vehiculele complet electrice au atins pentru prima dată o cotă de piață de peste 15%, înregistrând un avans anual de aproape 24%. Germania, Belgia și Țările de Jos au generat peste 60% din înmatriculările de autoturisme electrice la nivelul Uniunii Europene, în timp ce Franța a consemnat o scădere în această categorie, compensată de o creștere accentuată a segmentului hibrid, potrivit datelor publicate de Profit.ro.
Situația din România: trend invers față de media europeană
Contrar tendințelor generale din UE, România a raportat una dintre cele mai accentuate scăderi ale înmatriculărilor de vehicule electrice, cu un declin de peste 36% în perioada analizată, fiind devansată negativ doar de Malta și Franța. Cu toate acestea, se estimează că reluarea Programului Rabla ar putea contribui la o redresare a cererii pentru vehicule electrice în perioada următoare.
Pe segmentul hibrid, România a înregistrat o creștere de peste 40%, această categorie devenind opțiunea dominantă pe piața locală. Creșterea include atât modelele hibride convenționale, cât și cele plug-in (PHEV), care au avut o evoluție mai temperată la nivel european.
Între timp, propulsia pe benzină și motorină continuă să piardă din relevanță, în special motorizările diesel, care înregistrează scăderi semnificative, aliniindu-se trendului european de tranziție către tehnologii mai sustenabile.