Tot mai multe orașe din România investesc în infrastructura pentru mobilitate electrică, prin amplasarea de stații publice de încărcare.
Potrivit datelor oficiale, Timișoara se află pe primul loc la utilizarea acestor puncte, fiind orașul cu cele mai folosite stații de încărcare din țară. Estimările arată că, datorită acestor facilități, aproximativ 5.000 de tone de dioxid de carbon nu au mai fost emise în atmosferă, conform reprezentanților Primăriei Timișoara, potrivit Digi24.
Topul este completat de Cluj-Napoca, Satu Mare, Pitești și Reșița. Din clasament lipsește Capitala, deoarece, în București, toate stațiile de încărcare sunt operate în regim privat, nefiind incluse în statisticile privind infrastructura publică.
În prezent, Timișoara dispune de 16 stații publice de încărcare pentru vehicule electrice, amplasate în special în zona centrală și pe bulevardele intens circulate.
„E mult mai ușor, mult mai puțină cheltuială, că eu am și panouri electrice. Eu zic că bine, mai puțină poluare”, afirmă un șofer. Întrebat de ce a ales o mașină electrică, un alt conducător auto explică: „E consumul puțin și e ok”.
Chiar dacă infrastructura a crescut în ultimii ani, utilizatorii de mașini electrice consideră că rețeaua trebuie extinsă. „Este un lucru bun. O să avem mai puține noxe, pe care le respirăm. Să fie cât mai multe stații, pentru că deja majoritatea sunt arhipline”, spune un alt participant la trafic.
„Cu siguranță, ar fi mult mai bine dacă ar fi și mai multe stații de încărcare. Economisesc foarte mulți bani pentru treaba asta și ne ajută, clar”, adaugă un alt șofer.
Următoarele orașe în clasament
Potrivit datelor transmise de Digi24, „următoarele orașe în topul folosirii stațiilor de încărcat pentru mașinile electrice sunt: Cluj-Napoca, Satu Mare, Pitești și Reșița”, a precizat jurnalistul Mihai Vălușescu.
La nivel național, tendința este una ascendentă, tot mai multe administrații locale căutând surse de finanțare pentru dezvoltarea infrastructurii verzi.
Conform Primăriei Timișoara, orașul este lider național la consumul de energie pentru vehicule electrice, cu aproape 5 gigawați-oră utilizați în ultimul an.
„Avem aproximativ 5.000 de tone de dioxid de carbon care nu au mai ajuns în aerul pe care îl respirăm. Avem, deja, în licitație 21 de alte stații și căutăm finanțări pentru a extinde și mai mult această rețea”, a declarat pentru Digi24 Silvana Andreaș, purtător de cuvânt al Primăriei Timișoara.
Costul estimat al noilor investiții se ridică la aproximativ 4 milioane de lei, sumă care include și TVA-ul.