În Insulele Feroe, condițiile meteorologice imprevizibile – caracterizate de vânturi puternice, ploi intense și ceață densă – pot complica transportul terestru și maritim.
În acest context, tunelurile au devenit o soluție esențială, fiind foarte apreciate de localnici.Rețeaua de infrastructură include 17 tuneluri terestre și patru subacvatice, dintre care unul este unic în lume prin prezența unui sens giratoriu sub apă, conform CNN, preluat de g4media.ro. Această rețea simplifică mobilitatea în arhipelagul autonom al Regatului Danemarcei.
„Deși suntem 18 insule, glumim adesea că (din cauza tunelurilor) sfidăm faptul că suntem insule”, afirmă Súsanna Sørensen, manager de marketing al Visit Faroe Islands.
Insulele vulcanice, situate în Atlanticul de Nord, între Islanda și Scoția, sunt cunoscute pentru peisajele lor naturale spectaculoase.
Cele mai noi tuneluri subacvatice atrag atenția prin designul lor. „Acestea sunt Turnul Eiffel sau Big Ben-ul nostru”, explică Teitur Samuelsen, CEO al Eystur-og Sandoyartunlar, compania responsabilă de operarea tunelurilor. „Oamenii, în special turiștii, trec prin ele doar pentru a vedea arta.”
Tunelul submarin care leagă Streymoy de Eysturoy, măsurând aproape 11 kilometri, este utilizat zilnic de peste 6.000 de vehicule. Streymoy găzduiește Tórshavn, una dintre cele mai mici capitale din lume, iar Eysturoy este recunoscută pentru Festivalul G! – un eveniment muzical anual desfășurat în Syðrugøta, pe malul mării.
187 de metri sub nivelul mării
Construcția tunelului Eysturoy, inaugurată în decembrie 2020, a durat aproximativ patru ani și a implicat tehnici de forare și dinamitare pentru a străpunge roca de bazalt. Tunelul atinge o adâncime maximă de 187 de metri sub nivelul mării, iar siguranța sa este garantată de specialiști de top.
„Tunelurile sunt proiectate de cei mai buni ingineri și geologi din lume, astfel încât siguranța cu privire la Atlanticul de deasupra nu este o problemă”, susține Samuelsen.
Punctul de atracție principal este sensul giratoriu sculptural, cu efecte luminoase care amintesc de Aurora boreală sau de meduze strălucitoare.
„Sensul giratoriu – supranumit „meduza” – este cu siguranță o atracție turistică”, spune Sørensen, menționând că mulți șoferi fac mai multe ture pentru a admira peisajul.
Instalația a fost realizată de reputatul artist feroez Tróndur Patursson, care a integrat o coloană de bazalt natural în designul său. În jurul acesteia, o sculptură de oțel reprezintă siluete umane unite într-un cerc.
„Am dorit să reflect modul în care feroezii, trăind într-un mediu aspru, își mențin solidaritatea și reziliența prin cooperare”, a declarat Patursson. Designul evocă și dansul tradițional al lanțului feroez, specific sărbătorii Ólavsøka din 29 iulie.
Pe lângă elementele vizuale, tunelul include și o componentă auditivă. Muzicianul Jens L. Thomsen a creat un peisaj sonor bazat pe înregistrări din timpul construcției și tăcerea tunelului.
„Această tehnică mi-a permis să găsesc vocea tunelului”, explică el. Sunetul poate fi ascultat prin conectarea la FM97 în timpul traversării tunelului.