Cererea de plată numărul 4 din PNRR, programată pentru depunere în luna iunie, include reforma fiscală prevăzută și în planul fiscal, precum și un jalon referitor la taxarea mijloacelor de transport cu impact asupra mediului.
Această măsură este asemănătoare cu taxele auto aplicate anterior și ar putea avea un efect semnificativ, având în vedere numărul mare de autoturisme vechi înmatriculate în România, conform informațiilor publicate de Profit.ro și prezentate de economedia.ro.
În trecut, guvernul a introdus o taxă auto care a fost ulterior transformată în timbru de mediu, măsură adoptată inițial în timpul mandatului Guvernului Tăriceanu. Ulterior, Curtea Europeană de Justiție a decis că această taxă trebuie restituită integral șoferilor, chiar și după ce a fost modificată de-a lungul timpului de mai multe guverne. Costurile asociate restituirii acestor sume s-au ridicat la aproximativ 6,5 miliarde de lei.
Nedepunerea cererii de plată numărul 4 ar duce la blocarea unor fonduri de aproximativ 20 de miliarde de euro din PNRR. Cu toate acestea, înainte de a ajunge în această etapă, România trebuie să soluționeze problemele nerezolvate legate de cererea de plată numărul 3.