Din ianuarie 2025, toate aeronavele care decolează de pe Aeroportul Internațional Avram Iancu Cluj vor fi alimentate cu un amestec ce conține 2% combustibil sustenabil pentru aviație (SAF), conform unui anunț oficial. Această măsură reduce impactul asupra mediului și se aliniază cerințelor europene privind decarbonizarea transportului aerian.
Aproape 1.800 de zboruri au fost operate deja în primele două luni ale anului folosind combustibilul furnizat de OMV Petrom, acoperind integral decolările de pe aeroport, notează mediafax.ro. Compania a demarat o investiție de 750 de milioane de euro pentru a produce combustibili sustenabili începând din 2028, la rafinăria Petrobrazi.
Declarații oficiale despre tranziția la combustibil sustenabil
„Suntem mândri să contribuim la introducerea combustibilului sustenabil pentru aviație pe Aeroportul Cluj. SAF este produs din materii prime regenerabile, precum uleiuri uzate și grăsimi animale, transformate prin tehnologii inovatoare în carburanți cu proprietăți similare kerosenului convențional”, a declarat Radu Căprău, membru al directoratului OMV Petrom.
La rândul său, David Ciceo, directorul general al Aeroportului Internațional Cluj, a subliniat importanța acestei inițiative: „Am reușit să demarăm procesul prin care aeronavele care operează zboruri pe Aeroportul Internațional Cluj vor fi alimentate cu combustibili sustenabili. Este un pas important pentru reducerea emisiilor de carbon și pentru susținerea unui transport aerian mai puțin poluant”.
Aeroportul Cluj, lider în sustenabilitate în aviație
Aeroportul Avram Iancu din Cluj, cu aproximativ 3,3 milioane de pasageri în 2024, este cel mai mare aeroport regional din România și al doilea ca mărime la nivel național, după Aeroportul Henri Coandă din Otopeni. Pe lângă adoptarea SAF, aeroportul a achiziționat două autospeciale electrice pentru degivrarea și antigivrarea aeronavelor, precum și un autobuz electric pentru transportul pasagerilor.
Această inițiativă face parte din eforturile de reducere a amprentei de carbon, conform regulamentului ReFuelEU Aviation. Legislația europeană impune ca, începând cu 1 ianuarie 2025, toate aeroporturile din Uniunea Europeană să utilizeze combustibili sustenabili pentru aviație în proporție de cel puțin 2%, cu o creștere graduală până la 6% în 2030.
Adoptarea SAF pe Aeroportul Cluj marchează un pas semnificativ în direcția sustenabilității și poziționează România ca un posibil hub regional pentru combustibilii verzi în aviație.