Stiri

Avioanele, principala sursă de poluare cu particule ultrafine: milioane de europeni expuși la riscuri majore pentru sănătate

2
min
26/6/2024

Studiu T&E: poluarea cu particule ultrafine de la motoarele cu reacție corelată cu creșterea cazurilor de hipertensiune, diabet și demență. Specialiștii solicită măsuri urgente pentru reducerea emisiilor și protejarea populației

Mii de cazuri de hipertensiune arterială, diabet și demență în Europa pot fi atribuite particulelor ultrafine (UFP) emise de motoarele cu reacție ale avioanelor, conform unui studiu recent realizat de grupul de campanie Transport & Environment (T&E). Cercetările evidențiază că motoarele cu reacție emit mai multe particule ultrafine decât orice alt tip de motor, generând o criză de sănătate publică în zonele din proximitatea aeroporturilor.

Expunerea masivă la particule ultrafine în jurul aeroporturilor majore

Studiul, realizat de CE Delft pentru T&E, estimează că peste 10% din populația Europei – echivalentul a 52 de milioane de persoane – locuiește la o distanță de 20 km de cele 32 de aeroporturi cele mai aglomerate de pe continent. Aceste persoane sunt expuse în mod special particulelor ultrafine emise de avioanele care decolează și aterizează. Aceste particule, de peste 1.000 de ori mai subțiri decât un fir de păr uman, sunt asociate cu riscuri crescute de boli respiratorii, cardiovasculare, diabet, probleme de sarcină și afecțiuni neurologice, notează euronews.ro.

Cercetările au extrapolat datele obținute în jurul aeroportului Schiphol din Amsterdam pentru a evalua efectele asupra sănătății la nivel european. Conform studiului, expunerea la particule ultrafine ar putea fi asociată cu până la 280.000 de cazuri de hipertensiune arterială, 330.000 de cazuri de diabet și 18.000 de cazuri de demență.

Lipsa reglementărilor și necesitatea de soluții rapide

„Această criză ascunsă a sănătății a fost ignorată de politicieni, care au favorizat creșterea sectorului aviației și călătoriile de afaceri în detrimentul sănătății publice,” a declarat Carlos López de la Osa, directorul tehnic al aviației la T&E. În ciuda recunoașterii de către Organizația Mondială a Sănătății a particulelor ultrafine ca poluant emergent de îngrijorare încă de acum 15 ani, nu există reglementări specifice care să stabilească niveluri sigure de UFP în aer.

Soluții posibile pentru reducerea poluării cu UFP

Studiul sugerează că utilizarea unui combustibil mai curat ar putea reduce emisiile de UFP cu 70%. Hidrotratarea combustibilului, un proces deja folosit pentru reducerea conținutului de sulf din combustibilul auto și maritim, ar putea reduce drastic emisiile aviatice de UFP. Costurile ar fi relativ scăzute, estimându-se la mai puțin de cinci cenți pe litru de combustibil.

„Reducerea poluării cu particule ultrafine de la avioane este realizabilă și la un cost redus,” a adăugat López de la Osa. „Sectoarele auto și maritim au implementat deja aceste măsuri necesare, dar industria aviației a rămas în urmă.”

Pentru a aborda această problemă, studiul sugerează nu doar utilizarea combustibilului mai curat, dar și reducerea traficului aerian, limitarea creșterii industriei aviației, și adoptarea combustibililor sustenabili și a tehnologiilor emergente cu emisii zero.

Această abordare integrată ar putea contribui la îmbunătățirea semnificativă a calității aerului în jurul aeroporturilor, protejând astfel sănătatea a milioane de persoane afectate de poluarea cu particule ultrafine.