Un studiu publicat în revista Communications Earth & Environment indică o creștere de 46% a emisiilor de CO₂ generate de avioanele private în 2023, comparativ cu 2019.
Conform publicației germane Zeit, zborurile private au produs circa 15,6 milioane de tone de CO₂, cu o creștere accentuată observată mai ales în lunile de vară din Europa și în timpul unor evenimente internaționale, precum Festivalul de Film de la Cannes, Forumul Economic Mondial de la Davos și Summitul ONU pentru schimbări climatice, conform bursa.ro.
Cercetătorii evidențiază că aviația privată este una dintre cele mai consumatoare forme de transport aerian. Totuși, amploarea fenomenului, distribuția sa globală și consumul său energetic sunt încă subdocumentate. Deși avioanele private reprezintă sub 2% din emisiile totale de CO₂ ale aviației comerciale, impactul lor este disproporționat, având un număr mic de utilizatori. Studiul, realizat de cercetători din Germania, Suedia și Danemarca, estimează că aproximativ 256.000 de persoane, echivalentul a 0,003% din populația adultă globală, folosesc regulat avioane private, generând emisii pe pasager semnificativ mai mari decât zborurile comerciale, fapt adesea criticat de activiștii de mediu.
Zborurile private sunt pe distanțe scurte
Un alt aspect subliniat este că aproape jumătate dintre zborurile private (47,4%) acoperă distanțe de maximum 500 de kilometri, iar 4,7% sunt extrem de scurte, sub 50 de kilometri, sugerând că acestea înlocuiesc transportul auto pentru confort sau economie de timp. De asemenea, numărul avioanelor private a crescut anual cu 6,45% din 2019, iar distanțele parcurse au crescut cu 11,31% anual.
Creșterea numărului de avioane private contracarează eforturile de reducere a emisiilor prin aparate mai eficiente din punct de vedere ecologic. Se estimează că, până în 2033, flota globală va include circa 8.500 de noi avioane private. În prezent, aproximativ 26.000 de avioane private sunt în uz la nivel mondial, 69% dintre acestea fiind înregistrate în Statele Unite.
Acest context ridică întrebări legate de impactul aviației private asupra mediului și de necesitatea unor politici mai stricte pentru reducerea emisiilor de CO₂ în acest sector exclusivist.