Normele stabilite la nivel european urmăresc adoptarea de carburanţi durabili pentru zboruri pentru a reduce emisiile cauzate de sectorul aviaţiei, asigurând astfel neutralitatea climatică a UE până în 2050, potrivit unui comunicat transmis de Parlamentul European.
Deputații europeni au un calendar ambiţios care presupune obligarea aeroporturilor şi a furnizorilor de combustibili din UE de a asigura că, începând din 2025, cel puţin 2% din combustibilii pentru aviaţie vor fi ecologici.
Totodată, europarlamentarii vor ca ponderea să crească la fiecare cinci ani: 6% în 2030, 20% în 2035, 34% în 2040, 42% în 2045 și 70% în 2050. În plus, o proporție din mixul de combustibili (1,2% în 2030, 2% în 2032, 5% în 2035 și ajungând progresiv la 35% în 2050) trebuie să cuprindă combustibili sintetici precum e-kerosenul.
Potrivit acordului, „carburanții sustenabili pentru aviație” includ combustibili sintetici, anumiți biocombustibili produși din reziduuri agricole sau forestiere, alge, deșeuri biologice, ulei de gătit folosit sau anumite grăsimi animale și combustibili de reacție reciclați produși din gaze reziduale și deșeuri din plastic.
Pentru a promova şi mai mult decarbonizarea sectorului aviației și pentru a informa publicul, eurodeputații s-au asigurat că, începând cu 2025, va exista o etichetă UE pentru performanța zborurilor în ceea ce priveşte impactul asupra mediului.
Companiile aeriene își vor putea comercializa zborurile cu o etichetă care indică amprenta de carbon estimată per pasager și eficiența de dioxid de carbon estimată pe kilometru. Acest lucru le va permite pasagerilor să compare performanța de mediu a zborurilor operate de diferite companii pe aceeași rută.
Acordul „Refuel EU” privind regulile de aviaţie a fost aprobat de Comisia de Transport şi Turism marţi. Acum, trebuie să fie aprobat de plenul Camerei, posibil în timpul sesiunii plenare din septembrie de la Strasbourg.
Foto: Freepik