Life Style

Dependenta Europei de importurile de ulei alimentar uzat din Asia crește alarma ecologică și economică

2
min
26/6/2024

Europa utilizează de opt ori mai mult ulei uzat decât colectează intern, ignorând potențialul local și stimulând suspiciuni de fraudă în lanțul global de aprovizionare

Creșterea accelerată a consumului de biocombustibili în Europa, proveniți din ulei alimentar uzat, a generat o dependență semnificativă de importurile din Asia. În timp ce capacitatea maximă de colectare internă este de aproximativ 4 milioane de tone, continentul european utilizează anual aproximativ 7 milioane de tone, generând un deficit acoperit prin importuri din țări precum China, Indonezia și Malaysia.

În România, lipsa datelor oficiale privind colectarea uleiului alimentar uzat, complică eforturile de gestionare a acestui flux de deșeuri. Singurele informații disponibile provin de la companiile care se ocupă de colectare, arătând un nivel redus al recuperării. Agenția Națională pentru Protecția Mediului (ANPM) evidențiază impactul negativ al uleiului uzat asupra mediului: un litru de ulei aruncat în sistemul de canalizare poate contamina un milion de litri de apă, echivalentul necesar pentru supraviețuirea unui adult timp de 14 ani, scrie jurnalul.ro.

Importuri masive pentru acoperirea cererii

În fața unui consum intern de opt ori mai mare decât capacitatea de colectare, Europa recurge la importuri masive de ulei alimentar uzat. Potrivit analizei Stratas Advisors, în 2023, Europa a consumat aproape 7 milioane de tone de ulei uzat, în mare parte amestecat pentru a produce biodiesel, utilizat la alimentarea vehiculelor. Aproximativ 90% din uleiul de gătit uzat colectat în Europa provine de la restaurante, în timp ce recuperarea la nivelul gospodăriilor rămâne foarte scăzută din cauza lipsei infrastructurii și conștientizării sociale.

România colectează doar o fracțiune din uleiul alimentar uzat. Conform unui studiu Deloitte, în 2022, din aproximativ 170.000 de tone de ulei alimentar consumate anual, doar 1.700 de tone au fost colectate. Problemele principale includ numărul redus de companii specializate în colectare și prelucrare, precum și lipsa unei strategii naționale pentru gestionarea acestui tip de deșeu.

Un exemplu de succes vine de la rețeaua de retail Auchan, care a colectat 320.000 de litri de ulei alimentar uzat în 2023, în creștere cu 40% față de anul anterior. De la lansarea inițiativei în 2019, Auchan a transformat un milion de litri de ulei uzat în biocombustibil, contribuind la reducerea emisiilor de CO2.

Impactul cererii globale și suspiciuni de fraudă

Creșterea globală a cererii pentru biocombustibili obținuți din ulei uzat pune presiune pe resursele disponibile, ceea ce determină importuri masive din Asia. Analizele arată că ratele de colectare și export din țări ca Malaysia sunt neconcordante, sugerând posibile fraude. În 2023, importurile de biomotorină din China au crescut cu 40%, ridicând întrebări despre autenticitatea uleiului uzat importat.

Colectarea uleiului uzat în Asia este mai ieftină decât în Europa, dar costurile de import și accizele pot crește prețul final pentru cumpărătorii europeni. În contextul unei piețe saturate de biomotorină din China și creșterii limitate a cererii, prețurile biocombustibililor au scăzut în 2023. Comisia Europeană a inițiat o anchetă antidumping în decembrie 2023, pentru a verifica posibilele practici neloiale.

Transport & Environment (T&E) sugerează crearea unei unități dedicate investigării fraudelor, revizuirea sistemului de certificare și cooperarea internațională pentru a monitoriza importurile. De asemenea, T&E recomandă ca biocombustibilii obținuți din importuri să nu fie incluși în obiectivele de energie regenerabilă ale UE, stimulând astfel alternativele mai curate, cum ar fi electrificarea transportului și utilizarea combustibililor pe bază de hidrogen pentru aviație și transport maritim.