Grupurile spun că este primul proces care contestă așa-numitul „greenwashing” al industriei aeriene.
Ei susțin că reclamele KLM și schema lor de compensare a emisiilor de carbon creează falsa impresie că zborurile sale nu vor înrăutăți schimbările climatice.
Dar KLM spune că declarațiile companiei sunt „bazate pe argumente solide” și că aceasta consideră că reclamele sale „se conformează cu legislația și reglementările aplicabile”.
Grupul olandez Fossielvrij NL – susținut de ClientEarth și Reclame.NL – urmărește campania Fly Responsibly a companiei, care a fost lansată în 2019.
Campania a declarat că această companie aeriană „creează un viitor mai durabil” și este pe cale să-și reducă emisiile de gaze cu efect de seră la zero până în 2050.
Dispune de un produs de compensare a carbonului numit CO2Zero, despre care KLM spune că finanțează proiecte de reîmpădurire sau achiziționare de biocombustibili de către companie. Compensările de carbon echilibrează emisiile de gaze cu efect de seră din activitățile poluante.
Dar grupurile susțin că afirmațiile sunt extrem de înșelătoare. Ei spun că planul companiei aeriene de a reveni la nivelurile de zboruri de dinainte de pandemie este în contradicție cu cel mai recent raport al ONU pentru schimbările climatice – Grupul Interguvernamental pentru Schimbări Climatice – care solicită o reducere rapidă a emisiilor de gaze cu efect de seră.
Grupurile ecologiste numesc campania de publicitate „greenwashing” – cu alte cuvinte, o încercare înșelătoare de a face compania să pară prietenoasă cu mediul.
Ei susțin că produse precum CO2Zero nu limitează daunele aduse mediului și că, prin promovarea acestora către clienți, compania aeriană olandeză subminează acțiunile de minimizare a schimbărilor climatice. Aceștia introduc procesul în temeiul Directivei UE privind practicile neloiale ale consumatorilor.
KLM spune că a avut discuții cu grupurile ecologiste pentru a vedea dacă există loc pentru o altă soluție decât un dosar în instanță, dar că „s-a dovedit imposibil”.
„Evaluăm critic toate comunicările noastre despre sustenabilitate și salutăm contribuțiile tuturor părților interesate”, a declarat purtătorul de cuvânt al KLM, Marjan Rozemeijer, pentru BBC. „Sperăm că o hotărâre judecătorească în acest caz va clarifica modul cel mai bun de a ne modela politica de comunicare”.
Dacă acest caz din Amsterdam are succes, KLM va trebui să retragă publicitatea, să oprească orice publicitate similară în viitor și să emită corecții.
Hiske Arts, un militant Fossielvrij, a declarat: „Emisiile de zbor nu pot fi „compensate”în cazul în care clienții plătesc doar în plus pentru a planta copaci sau dau bani pentru costul unor soluții false, cum ar fi ceea ce industria numește „combustibili durabili pentru aviație”. Cu aceste mesaje, KLM continuă să ne arunce praf în ochi.
„Vom merge în instanță pentru a cere KLM să spună adevărul despre produsul său dependent de combustibili fosili. Zborul necontrolat este una dintre cele mai rapide modalități de a încălzi planeta. Clienții trebuie să fie informați și protejați de afirmațiile care sugerează că nu este. „
Dar KLM spune că inițiativa sa Fly Responsibly se concentrează pe „zborul fiind o alegere conștientă”, îndemnând oamenii să „se gândească de două ori înainte de a se îmbarca într-un avion”.
Unii susțin că în sectoare precum călătoriile cu avionul, unde nu există alternative „verzi” realiste, compensarea carbonului poate juca un rol în atenuarea efectelor schimbărilor climatice. Dar oamenii de știință climatologică subliniază că pentru ca această compensare să funcționeze, copacii plantați trebuie menținuți pe durata lor de viață – și acest lucru este greu de garantat.
Joana Setzer, profesor asistent de drept al climei la London School of Economics, spune că, în general, companiile se află într-o poziție dificilă.
„Sunt forțați să demonstreze că fac ceva și să anunțe angajamente, dar nu este doar insuficient, ci și periculos pentru ei să facă acest lucru, deoarece s-ar putea trezi dați în judecată pentru informații înșelătoare”, spune prof Setzer.
„Greenwashing este un caz relativ ușor și ieftin de adus, dar este și un caz în care poți aborda publicitatea, precum și comunicările în jurul angajamentelor net-zero”.
KLM spune că s-a angajat să comunice „transparent și onest” despre abordarea companiei față de sustenabilitate și că nu ar fi în interesul său „să dezinformeze clienții”.
Autoritățile de reglementare în publicitate au luat recent măsuri împotriva marketingului înșelător. În aprilie, organizația olandeză de supraveghere a publicității a decis că reclamele KLM care anunțau clienții că pot zbura fără emisii de carbon sunt înșelătoare.
În septembrie 2019, Autoritatea pentru Standarde de Publicitate din Marea Britanie a constatat că o campanie Ryanair care îndemna clienții să zboare cu „Cele mai mici tarife din Europa, compania aeriană cu cele mai scăzute emisii” a fost înșelătoare. S-a hotărât ca reclamele ofensatoare să nu apară din nou în formele lor actuale.
Acest caz ar putea avea ramificații mai largi, potrivit profesorului Setzer, care spune: „Un caz adus și câștigat într-o țară are un efect de cascadă. Companiile aeriene există peste tot, legile privind protecția consumatorilor există peste tot. Acestea sunt ușor de transferat”.
Sursa foto: Wikimedia Commons