Life Style

Eforturile industriei modei de a deveni ecologică au fost anulate de cumpărători

4
min
16/11/2023

Reducerea cu 12% a impactului asupra carbonului emis de companiile de îmbrăcăminte a fost anulată de creşterea vânzărilor de haine cu 13%.

Eforturile industriei modei de a-şi reduce impactul asupra mediului prin îmbrăcămintea pe care o vinde sunt subminate de dependenţa consumatorilor de a cumpăra haine noi, potrivit unui nou raport.

Organizaţia neguvernamentală Wrap a înregistrat progrese ale 130 de companii care s-au implicat în pactul voluntar de mediu „Textile 2030”, în ceea ce priveşte reducerea intensităţii carbonului şi volumul de apă pe tonă utilizată în fabricarea de îmbrăcăminte.

Însă în raportul său anual, publicat luni, ONG-UL avertizează că progresul obţinut cu greu este „anulat” de faptul că producţia este în creştere.

Textilele și moda sunt responsabile pentru până la 10% din emisiile globale de carbon. Companiile implicate în pact au redus impactul carbonului emis prin textilele lor cu 12% şi al consumului de apă cu 4% pe tonă între 2019 şi 2022.

Cu toate acestea, progresul a fost anulat de o creştere de 13% a volumului de textile produse şi vândute, potrivit raportului. Ratele crescute de producţie au însemnat că utilizarea apei a crescut de fapt cu 8% pe parcursul perioadei analizate, în timp ce reducerea reală a carbonului a fost de doar 2%.

Deoarece producția este în mod evident legată de consum, Catherine David, directorul Wrap pentru schimbarea comportamentului, a spus că noi, în calitate de consumatori, avem un rol important. „Colaborăm cu firme pentru a îmbunătăți hainele, dar cealaltă parte a ecuației este rolul nostru de cumpărători”, a spus ea.

„Cercetarea noastră arată că un sfert din cele mai multe garderobe nu sunt purtate într-un an și aproape un sfert dintre oameni recunosc că poartă hainele doar de câteva ori”, a adăugat aceasta.

„Venirea iernii este momentul perfect pentru a ne uita prin garderobă şi a ne gândi dacă este timpul să renunţăm la unele haine. Le putem dona, vinde sau oferi altor oameni – toate aceste acţiuni ajută la reducerea cantităţii produse”, a mai spus David.

Wrap dorește ca firmele să proiecteze haine care să dureze mai mult, să conţină materiale reciclate şi să fie reciclabile.

Datorită schemelor de preluare demarate de multe companii, volumul de textile uzate colectate şi vândute pentru reutilizare sau reciclare s-a dublat între 2019 şi 2022, conform unui comunicat citat de The Guardian.

Cu toate acestea, producția de îmbrăcăminte nouă eclipsează cu mult piața hainelor la mâna a doua, iar decalajul dintre vânzări rămâne semnificativ. Hainele second-hand reprezintă doar 9% din textilele introduse pe piaţă, potrivit Wrap.

Foto: standret/Freepik