Europa se află în pragul unei decizii care ar putea deschide o piață nouă pentru fermierii români și, totodată, contribui la reducerea emisiilor de carbon din aviație.
Combinația dintre inovația modernă și practicile agricole tradiționale ar putea reprezenta cheia unei securități energetice durabile, fără a pune presiune suplimentară pe terenurile agricole, afirmă Andre Negreiros, liderul Unității Comerciale Europa Centrală și de Est la Corteva Agriscience, într-un interviu acordat G4Food.
„Astăzi, în Europa se discută intens despre cum ne putem întări autosuficiența și produce mai multă energie locală. În același timp, societatea se confruntă cu provocările generate de schimbările climatice, care trebuie abordate prin inovație. De exemplu, în prezent, aviația întâmpină dificultăți în găsirea unor surse de combustibil sustenabil pentru aviație (SAF) care să fie competitive ca preț. Acest lucru este determinat de noile reglementări europene care impun companiilor aeriene să includă cel puțin 2% SAF în amestecul lor de combustibil, obiectivul urmând să crească la 70% până în 2050. Biocombustibilii proveniți din agricultură ar putea fi o parte a soluției. Culturile precum floarea-soarelui, de exemplu, conțin un procent ridicat de ulei în semințele lor, ceea ce le face materii prime ideale pentru producția de biocombustibili. În Europa, rolul fermierilor în producerea de energie sustenabilă este adesea subestimat. Totuși, cu inovație inteligentă și politici adecvate, biocombustibilii pot deveni o componentă esențială a viitorului energetic durabil al Europei, cu agricultura jucând un rol-cheie”, explică Andre Negreiros.
Uleiul devine combustibil pentru avioane
Transformarea uleiului din semințele de floarea-soarelui în combustibil pentru avioane poate fi realizată eficient, iar avantajul pentru fermieri constă în posibilitatea de a cultiva culturi oleaginoase suplimentare între sezoanele principale de recoltare.
„Lanțul valoric există deja – toate componentele seminței pot fi folosite, iar în Europa există infrastructura necesară pentru a transforma uleiul în combustibil pentru aviație. Acest SAF poate fi apoi furnizat direct aeronavelor, la fel ca orice alt combustibil”, adaugă Negreiros.
Culturile de acoperire, utilizate de mii de ani pentru menținerea sănătății solului, pot fi valorificate ca sursă de biocombustibili fără a afecta producția alimentară.
„Astăzi, colaborăm cu fermieri pentru a testa potențialul de a cultiva plante oleaginoase ca și culturi de acoperire, precum floarea-soarelui. În parteneriat cu companii energetice care rafinează și procesează acest ulei, aceste culturi pot avea o piață – un aspect esențial pentru securitatea financiară a fermierilor”, explică liderul Corteva.
Potrivit prognozelor, piața globală a biocombustibililor va crește de la 132,13 miliarde USD în 2024 la 257,6 miliarde USD în 2034, cu aviația în fruntea creșterii.
„Aceasta reprezintă o oportunitate uriașă pentru fermierii din Europa – și chiar aici, în România – de a genera noi surse de venit și, în același timp, de a contribui la o Europă mai sustenabilă”, subliniază Andre Negreiros.
Culturi extinse de floarea-soarelui
Strategia energetică a României prevede integrarea biocombustibililor avansați în transporturi, vizând 1% până în 2025 și 3,5% până în 2030.
„De exemplu, culturile precum floarea-soarelui, cultivate pe scară largă în România, conțin un procent ridicat de ulei în semințe, ceea ce le face materii prime ideale pentru producția de biocombustibili. Deja există practici emergente printre fermierii români de a utiliza soiuri de floarea-soarelui cu ciclu scurt ca și culturi intermediare, în special ca a doua cultură după recoltarea grâului”, precizează sursa.
Andre Negreiros subliniază importanța reglementărilor:
„Fermierii și industria au nevoie de reglementările potrivite pentru ca acest lucru să devină realitate. Flexibilitatea este esențială pentru extinderea producției agricole destinate energiei și pentru reziliența piețelor europene. Fără o definiție clară a culturilor intermediare, fermierii riscă să fie excluși din procesul de cultivare a plantelor pentru biocombustibili. Poate fi un triplu câștig – pentru guverne, pentru societate și pentru fermieri – prin atingerea obiectivelor de sustenabilitate, sprijinirea transportului aerian verde și crearea de noi oportunități economice în comunitățile agricole.”