Un proiect considerat revoluționar, destinat încărcării camioanelor electrice în timpul deplasării, a fost stopat în Germania, după ani de birocrație. Liniile electrice suspendate de pe anumite autostrăzi, menite să alimenteze camioanele echipate cu pantograf, au fost deconectate, operatorii invocând lipsa utilizării după încheierea ultimelor teste, în decembrie 2024.
Proiectul, inițiat în 2012 de Siemens, propunea o soluție inovatoare: camioane electrice cu baterii mai mici, capabile să se alimenteze de la linii electrice pe segmente scurte de autostradă, reducând semnificativ emisiile și costurile. Testele au început abia în 2019, pe un segment de 5 km din autostrada A5, dar au fost extinse pe o perioadă de cinci ani, perioadă considerată excesiv de lungă de mulți experți, notează piataauto.md.
Avantajele nevalorificate ale tehnologiei
Tehnologia permitea încărcări rapide, de până la 1 MW, ceea ce ar fi redus considerabil dimensiunea și greutatea bateriilor de pe camioane. Camioanele cu pantograf ar fi cântărit mai puțin și ar fi avut autonomie suficientă pentru segmentele fără linii electrice, fără a necesita opriri lungi pentru încărcare.
Totuși, birocrația extremă a proiectului, incluzând aprobări, certificări și monitorizări stricte, a încetinit considerabil progresul. În această perioadă, piața s-a orientat către camioanele electrice cu baterii mari, făcând ca ideea camioanelor cu pantograf să pară desuetă.
Un proiect blocat de timp și decizii întârziate
Deși rezultatele finale ale testelor sunt așteptate în următoarele șase luni, liniile electrice rămân acum neutilizate, iar viitorul acestei tehnologii este incert. Decizia finală privind păstrarea sau demontarea infrastructurii va fi luată după analizarea datelor.
Această poveste evidențiază cât de mult poate birocrația să întârzie implementarea unor idei valoroase, ducând la pierderea unei oportunități de impact major asupra industriei transporturilor și mediului.