Programul Rabla 2025 pentru autoturisme a fost pus recent în dezbatere publică, iar în luna aprilie ar putea să fie demarat în toată România. Practic, printre modificările propuse se numără și cea a nefinanțării mașinilor Diesel ci doar a celor elec trice și pe benzină.
Cu toate că existau așteptări privind majorarea subvențiilor pentru stimularea achiziției de mașini electrice, valoarea ecotichetelor rămâne la același nivel ca în 2024, arată documentul de pe site-ul Ministerului Mediului.
Ghidul Rabla 2025, pus recent în dezbatere publică. Ministerul Mediului stabilește condițiile și valoarea ecotichetelor
Conform Ghidului Rabla 2025, solicitantul poate beneficia de un ecotichet pentru achiziționarea unui autovehicul nou, în schimbul predării spre casare a unei mașini uzate. De asemenea, instituțiile publice și unitățile administrativ-teritoriale pot solicita până la 10 ecotichete fără a fi obligate să predea spre casare un autovehicul uzat.
Valoarea ecotichetelor este următoarea:
- 7.000 lei pentru achiziționarea unei motociclete;
- 10.000 lei pentru un autovehicul nou cu motor termic sau hibrid;
- 13.000 lei pentru un autovehicul nou plug-in hibrid sau o motocicletă electrică;
- 25.500 lei pentru un autovehicul nou 100% electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen.
Subvențiile nu pot fi cumulate cu alte programe de finanțare a achiziției de autovehicule noi. Suma totala a programului va fi de peste 1,3 miliarde de lei.
Reducerea se aplică direct de către producătorul auto asupra prețului final al mașinii, iar diferența trebuie achitată de beneficiar din fonduri proprii sau prin finanțare externă (credite, leasing).
Solicitările industriei auto pentru subvenții mai mari.
Modificări față de 2024
Există câteva aspecte care impactează negativ pe cei ce așteptau sesiunea din acest an. Printre acestea se numără o singură sesiune Rabla auto care va începe probabil în aprilie și va ține cât există fonduri, voucherele pentru mașinile electrice rămân la valoarea celor de anul trecut și în prezent nu se mai vrea finanțarea mașinilo Diesel.
”Am decis să eliminăm finanţarea maşinilor Diesel. Cred că eram singura ţară din Uniunea Europeană care încă mai încurajam oamenii să achiziţioneze maşini Diesel şi în contextul acesta, cu mari aglomerări urbane, maşinile extrem de poluante (..) am decis să fim în rând cu lumea şi să scoatem dieselul. Nici nu s-au supărat producătorii, pentru că sunt puţine modele care astăzi se mai vând şi cu motor diesel, mai ales pentru maşinile de oraş. Sunt fie hibrid, fie plug-in hybrid, fie electrice”, a precizat Mircea Fechet, ministrul mediului.
Se cer subvenții mai mari
Producătorii și importatorii auto au cerut Guvernului implementarea unui nou program Rabla care să includă subvenții mai mari, de 8.500 de euro pentru mașinile electrice, astfel încât să se asigure predictibilitate până în 2030.
Potrivit Asociației Producătorilor și Importatorilor Auto (APIA), vânzările de vehicule electrificate ar putea crește cu 34,6% față de 2024, însă acest lucru depinde direct de sprijinul financiar oferit prin Programul Rabla 2025. În lipsa unei ajustări a subvențiilor, România riscă să rămână în urmă față de restul Uniunii Europene, unde vânzările de vehicule electrice au crescut cu 37% doar în prima lună a anului 2025.
APIA avertizează că reducerea drastică a subvențiilor în 2024 a dus la o scădere cu 32,2% a vânzărilor de mașini electrice în România, iar în primele două luni din 2025 această scădere a continuat, atingând 31% față de aceeași perioadă din anul precedent.
Ce s-a întâmplat cu programul Rabla în 2024
În 2024, sprijinul pentru achiziția de mașini electrice a fost redus semnificativ:
Prima de casare în cadrul Rabla Plus a fost înjumătățită, scăzând de la 10.000 de euro în 2023 la 5.000 de euro.
Se putea preda spre casare unul sau două autovehicule uzate, însă cuantumul ecotichetului rămânea același:25.500 lei pentru un autovehicul electric sau cu pilă de combustie cu hidrogen;
13.000 lei pentru un autovehicul hibrid electric cu emisii sub 80 g CO₂/km; 13.000 lei pentru o motocicletă electrică.
Ecotichetul se acorda doar pentru mașinile electrice cu un preț de cel mult 70.000 euro, TVA inclus.
Instituțiile publice beneficiau de 120.000 lei pentru achiziția unui vehicul nou, fără obligația de a preda spre casare un autovehicul uzat.
Rămâne de văzut dacă Guvernul va răspunde cererilor industriei auto și va ajusta subvențiile pentru a menține ritmul de electrificare al parcului auto național.