În cadrul Climate Change Summit de luna trecută am discutat cu Ioana Botezatu, șefa responsabilității sociale (CSR) în cadrul SG GSC pentru India și România, despre abordările companiei în ceea ce privește sustenabilitatea. De la practici de digitalizare sustenabile până la colaborarea cu parteneri interni și externi, SG GSC implementează strategii pe termen lung menite să reducă amprenta de carbon și să sprijine dezvoltarea durabilă. Vedeți totul în interviul de mai jos.
Discuția arată atât provocările cât și soluțiile aplicate de SG GSC în direcția reducerii amprentei de carbon și a impactului digital, dar și abordările deosebit de relevante pentru contextul actual în care ne aflăm.
Sustenabilitatea integrată în toate nivelurile companiei
La Climate Change Summit, Ioana Botezatu, responsabilă pentru responsabilitatea socială la SG GSC în India și România, a explicat cum compania își aliniază activitățile la valorile sustenabilității și responsabilității corporative nu doar în cadrul departamentului de CSR, ci și în funcționarea de zi cu zi a companiei. Pe lângă aceasta, serviciile și capabilitățile oferite grupului Société Générale din România și India sunt adaptate pentru a susține această viziune.
Botezatu descrie experiența sa anterioară în sectorul public ca fiind „furtunoasă și extrem de interesantă,” arătând că această tranziție a fost valoroasă prin prisma aducerii „unui element de cooperare internațională” în zona financiară și de guvernanță.
„Noi gândim sustenabilitatea și responsabilitatea, în primul rând, pentru noi, pentru companiile noastre, pentru colegii noștri și amprenta fizică, dar și prin serviciile și capabilitățile pe care le oferim,” spune ea, subliniind importanța angajamentului la toate nivelurile organizației.
Digitalizare responsabilă și sobrietate energetică
Ioana Botezatu subliniază că, deși lumea digitală este virtuală, ea consumă multă energie. Compania a implementat inițiative prin care încurajează reducerea impactului digital printr-un comportament conștient, cum ar fi ștergerea datelor inutile, fiind un punct central al strategiei SG GSC, acela de a integra o digitalizări responsabile, ce încearcă să minimizeze consumul energetic.
Șefa CSR subliniază că lumea digitală, deși aparent intangibilă, „consumă energie” și adaugă că este „gurmandă în energie.” Pentru a contracara acest impact, compania nu doar că se angajează să utilizeze „energie verde” prin furnizori, ci și îndeamnă angajații să adopte „sobrietatea energetică” prin comportamente care reduc consumul zilnic.
„Este esențial să mă gândesc ce fac eu ca să-mi reduc consumul. Prin aplicațiile pe care le folosesc, prin comportamentul zilnic pe care-l am și tot ce înseamnă de dimineață până seara,” explică ea, punând accentul pe importanța acțiunilor individuale în cadrul unei organizații mari.
„Ne obligăm pe noi înșine și cerem de la partenerii cu care lucrăm să ne ofere energie verde,” spune ea.
Provocările sustenabilității pe termen lung
În fața provocărilor legate de bugetarea pe termen scurt, SG GSC încearcă să stabilească strategii și bugete durabile pe termen lung, Ioana Botezatu vorbind despre dificultățile întâlnite în strategia de responsabilitate corporativă pe termen lung, în contextul unor cicluri bugetare scurte. Totuși, ea a subliniat că, pentru SG GSC, „grupul a început să ne impună și este bine că ne impune” bugete pe termen mediu și lung, pentru a asigura reziliența acțiunilor companiei.
„Este important să facem dovada rezistenței noastre pe termen lung și viziunii noastre, ne impune să creăm bugete pe termen mediu și lung, ca acțiunile pe care le implementăm astăzi, chiar dacă poate nu au un impact imediat, însă se văd în timp. Ne ancorează într-un orizont de timp”, afirmă Ioana Botezatu, accentuând nevoia de acțiuni urgente, chiar dacă obiectivul final pare îndepărtat.
Această abordare strategică este vitală pentru atingerea obiectivului de a deveni o instituție Net Zero până în 2050.
Reducerea amprentei de carbon și parteneriatele sustenabile
De asemenea, SG GSC colaborează cu organizații din economia socială pentru a reduce deșeurile și pentru a promova produse fără ambalaje de plastic.
„Avem un parteneriat nou cu un actor din economia socială și solidară […] promovăm acele produse fără ambalaje,” explică ea, arătând cum aceste colaborări susțin atât sustenabilitatea, cât și incluziunea socială.
Colaborarea aduce beneficii atât pentru mediu, cât și pentru comunitate, promovând sustenabilitatea și incluziunea socială.
Ea adaugă că produsele trebuie să fie „de calitate,” subliniind faptul că, în sustenabilitate, „este diferența între a face ceva sănătos și a face ceva nesănătos”.
„Poate faci ceva sănătos pentru tine, dar nesănătos pentru cei din jurul tău.”, a completat Ioana Botezatu.
Inițiative și proiecte digitale inovatoare
Mai mult, pentru a îmbunătăți sustenabilitatea digitală, SC GSC derulează proiecte precum Digital Clean Up Day, prin care angajații sunt încurajați să își reducă amprenta digitală prin ștergerea datelor inutile.
„Am făcut un ghid care este revizuit anual, pe care colegii noștri îl consultă și împreună avem un impact major în a șterge foarte multe informații care nu dăunează continuității activității noastre,” explică Botezatu.
Pe partea de hardware, compania implementează o abordare eco pentru echipamentele electronice vechi, colaborând cu organizația Ateliere Fără Frontiere pentru recondiționarea acestora.
„Este extraordinar! Să citești măcar o dată acele cinci angajamente ale noastre de sustenabilitate și vei găsi soluții, chiar și nefiind un specialist IT,” concluzionează ea.
Discuția cu Ioana Botezatu la Climate Change Summit oferă o imagine completă a abordării SG GSC privind sustenabilitatea digitală și corporativă. Fiecare angajat are un rol activ, iar soluțiile inovatoare demonstrează angajamentul companiei de a contribui concret la protejarea mediului. În cuvintele doamnei Botezatu, „lucrurile mici ajung să fie mari atunci când sunt făcute de toți sau de mulți,” un mesaj inspirațional care rezonează puternic și în cadrul organizației și în afara acesteia.