Parizienii au votat duminică în cadrul unui referendum pentru pietonalizarea a încă 500 de străzi din Paris, dând un nou impuls eforturilor primăriei capitalei franceze de a reduce utilizarea mașinilor și de a îmbunătăți calitatea aerului, transmite Reuters.
Aproximativ 65,96% dintre parizieni au votat în favoarea măsurii, în timp ce 34,04% au respins-o, au arătat rezultatele oficiale. Doar 4,06% dintre alegători s-au prezentat la consultare, care a fost organizată de municipalitate.
Locuitorii Parisului au votat în favoarea transformării a 500 de străzi în zone pietonale! Capitala Franței reduce utilizarea mașinilor și îmbunătățește calitatea aerului
Acesta a fost cel de-al treilea referendum de acest fel din Paris în tot atâția ani, după un vot din 2023 care a aprobat interzicerea scuterelor electronice, și o decizie de anul trecut de a tripla taxele de parcare pentru SUV-urile mari, scrie Reuters.
Referendumul va elimina încă 10 000 de locuri de parcare în Paris, care se vor adăuga la cele 10 000 eliminate începând cu 2020. Cele două milioane de locuitori ai orașului vor fi consultați cu privire la străzile care vor deveni zone pietonale. Datele primăriei Parisului arată că traficul auto în oraș a scăzut la mai mult de jumătate de când socialiștii au preluat puterea în capitală, la începutul secolului.
Cele 500 de străzi suplimentare care vor fi pietonale vor aduce numărul total al acestor așa-numiți „plămâni verzi” la aproape 700, puțin peste o zecime din străzile capitalei.
În ciuda schimbărilor recente, Parisul rămâne în urma altor capitale europene în ceea ce privește infrastructura verde – care include grădini private, parcuri, străzi cu copaci, ape și zone umede – reprezentând doar 26% din suprafața orașului, față de o medie de 41% pentru capitalele europene, conform Agenției Europene de Mediu, deschide un nou tab.
”De 25 de ani încoace, recucerim treptat spaţiul public pentru traficul pietonal, pentru traficul uşor şi prin crearea ‘străzilor-grădină’ – adevăraţi plămâni ai cartierelor în care trăim”, a declarat viceprimarul Patrick Bloche pentru Reuters, înaintea votului de duminică.
Traficul auto din Paris, redus la jumătate în ultimii 25 de ani
Datele primăriei arată că traficul auto în Paris s-a redus la mai puţin de jumătate de când socialiştii au preluat conducerea la începutul anilor 2000.
Primăriţa Anne Hidalgo, aflată în funcţie din 2014, a supravegheat o transformare semnificativă a străzilor oraşului. Din 2020, au fost create 84 km de piste pentru biciclete, iar utilizarea bicicletei a crescut cu 71% între sfârşitul restricţiilor pandemice şi anul 2023.
Dacă va fi aprobată, iniţiativa de duminică va duce la eliminarea a încă 10.000 de locuri de parcare, pe lângă cele 10.000 deja desfiinţate din 2020 încoace. Cei aproximativ două milioane de locuitori ai capitalei vor fi consultaţi cu privire la străzile care vor deveni zone pietonale.
Paris, la coada clasamentului capitalelor verzi din Europa
În ciuda acestor eforturi, Parisul rămâne în urma altor capitale europene în ceea ce priveşte infrastructura verde – grădini private, parcuri, străzi împădurite, ape sau zone umede – care acoperă doar 26% din suprafaţa oraşului, faţă de media de 41% la nivelul capitalelor europene, potrivit Agenţiei Europene de Mediu.
Criticii iniţiativei susţin că măsurile primăriei îngreunează viaţa celor 10 milioane de locuitori din suburbiile oraşului, unde reţeaua de transport public este mai slab dezvoltată, iar accesul cu maşina în centrul capitalei devine tot mai dificil.
”Este important să înţelegem că Parisul nu este un muzeu. Este încă un oraş în care se munceşte, în care oamenii sunt nevoiţi să se deplaseze, inclusiv cei din regiunea extinsă a Parisului, unde există magazine şi locuri de muncă”, a declarat Philippe Nozière, preşedintele asociaţiei proprietarilor auto 40M.
Statistica deţinerii de automobile subliniază diferenţa dintre centrul Parisului şi suburbiile sale: doar o treime dintre gospodăriile din oraş au maşină, faţă de două treimi în suburbii. În restul Franţei, rata deţinerii unui autoturism ajunge la 85%.