Primăria Generală a finalizat Masterplanul Velo al Bucureștiului, un document strategic ce propune dezvoltarea unei rețele extinse de infrastructură pentru deplasarea pe bicicletă.
Potrivit planului, până în anul 2035, Capitala ar urma să beneficieze de aproximativ 555 km de piste pentru biciclete, distribuite pe trasee principale și secundare, conform tvrinfo.ro.
În ciuda acestor intenții, reprezentanții organizațiilor de bicicliști își exprimă rezervele. De la inițierea primelor demersuri în 2008 și până în prezent, au fost amenajați mai puțin de 50 km de piste, majoritatea fără conexiuni coerente între ele.
Andrei, un locuitor al Capitalei, folosește zilnic bicicleta, parcurgând aproximativ 20 km, indiferent de condițiile meteo. Cu toate acestea, doar o parte dintre traseele sale dispun de infrastructură dedicată. El afirmă că experiența și vigilența sunt cele care l-au ajutat să evite incidentele: conflicte cu șoferii, dar și cu pietonii.
În mediul online circulă numeroase înregistrări realizate de bicicliști, care surprind momente în care aceștia evită accidentele în ultima clipă – situații frecvent atribuite lipsei unei rețele funcționale de piste.
48 de km de piste de biciclete în prezent
În prezent, potrivit datelor oficiale ale Primăriei Generale, Capitala dispune de aproximativ 48 km de piste pentru biciclete. Niciunul dintre trasee nu asigură o legătură continuă între puncte aflate la distanță mare în oraș, lungimile acestora variind între 0,5 și 10 km.
Deși ritmul dezvoltării infrastructurii velo a fost unul lent în ultimele două decenii, primarul general interimar, Stelian Bujduveanu, susține că planul actual oferă o abordare integrată și realistă pentru următorii ani:
„Până în 2035, ne-am propus: 150 km de trasee principale, 415 km de trasee secundare. Plus facilități esențiale: rastele, parcări, reglementări clare, trasee sigure și bine structurate. Realizarea rețelei se va face prin colaborare – Primăria Capitalei împreună cu cele 6 primării de sector.”
Oana Turturică, cofondator al Asociației „HaicuBicla”, subliniază importanța colaborării instituționale pentru ca acest plan să poată fi aplicat eficient:
„Aici va fie cheia: să vină și sectoarele să colaboreze cu toții. Pentru că dacă nu se va colabora în continuare și vor fi 7 linii diferite, 7 căpetenii, 7 primarii și nu doar o singură voce, o singură viziune, degeaba vom avea un masterplan. Infrastructurile astea velo asta vor rezolva de fapt: să nu îți mai fie teamă atunci când te pui pe bicicletă, că nu o să mai ajungi ok înapoi acasă.”