Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP), condus de ministrul Mircea Fechet, urmărește cu atenție situația din Marea Neagră în urma avarierii a două vase petroliere în zona strâmtorii Kerci, pe 15 decembrie 2024. Accidentul, cauzat de o furtună puternică, a avut loc pe culoarul Kerci, care face legătura între Marea Neagră și Marea Azov.
Evaluarea riscurilor pentru România
Ministrul Mircea Fechet a convocat o întâlnire de lucru cu reprezentanți ai mai multor instituții, printre care INHGA, Paza de Coastă, Apele Române – ABA Dobrogea-Litoral și Institutul Național de Cercetare-Dezvoltare Marină „Grigore Antipa”, pentru a evalua riscurile poluării petroliere asupra apelor teritoriale românești.
„Din informațiile actuale, riscul ca o poluare semnificativă cu petrol să ajungă în vestul Mării Negre și să afecteze litoralul românesc este foarte scăzut. Direcția curenților marini din zona strâmtorii Kerci este în principal inversă acelor de ceasornic, ceea ce reduce șansele ca unda de poluare să se deplaseze spre România”, a explicat ministrul Mircea Fechet.
În prezent, situația este monitorizată continuu prin cele 9 stații hidrometrice de coastă și cele 7 profiluri hidrologice de larg, cu măsurători efectuate de 3 ori pe zi pentru a analiza direcția și viteza curenților marini.
Cooperare internațională
Ministrul Fechet a precizat că este în contact cu omologii săi din Bulgaria și Ucraina, Petar Dimitrov și Svitlana Grynchuk, pentru a coordona măsurile de prevenire și pentru a analiza evoluția situației. Noi discuții sunt programate în această seară, în contextul unei monitorizări comune a evenimentului.
Concluzii preliminare
Deși avaria celor două nave petroliere reprezintă o sursă de îngrijorare, specialiștii estimează că impactul asupra litoralului românesc va fi minim. MMAP continuă să urmărească evoluția curenților marini și să colaboreze cu autoritățile din statele vecine pentru a preveni orice risc pentru mediul marin și costier din România.