Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a descoperit că aproape 80% dintre operatorii economici controlați nu respectă legislația privind Sistemul Garanție-Returnare (SGR).
Conform declarațiilor vicepreședintelui ANPC, Sebastian Ioan Hotca, principalele abateri constatate includ:
– Indicații necorespunzătoare ale prețurilor și garanțiilor;
– Lipsa informațiilor privind modalitatea de returnare a valorii pe automate;
– Defecțiuni ale automatelor de returnare;
– Refuzul preluării ambalajelor returnate de consumatori;
– Refuzul de preschimbare a voucherelor SGR în numerar;
– Neidentificarea ambalajelor de către aparatele RVM ca produse cu garanție;
– Nerespectarea programului SGR.
Hotca a subliniat importanța respectării stricte a prevederilor HG 1074/2022, care obligă comercianții să afișeze distinct valoarea garanției pe etichetă, separat de prețul final al produsului.
Peste 1,3 miliarde de ambalaje colectate, dar problemele persistă
Ministrul Mediului, Apelor și Pădurilor, Mircea Fechet, a anunțat că peste 1,3 miliarde de ambalaje au fost colectate prin SGR. Cu toate acestea, sistemul încă se confruntă cu disfuncționalități, în special în mediul rural, unde mulți comercianți refuză să preia ambalajele de la clienți, deși au perceput garanția de 50 de bani.
Posibilitatea de a sesiza neregulile prin WhatsApp
Pentru a combate aceste probleme, Ministerul Mediului a pus la dispoziția publicului un număr de WhatsApp (0726715142) pentru sesizarea neregulilor privind preluarea ambalajelor SGR. Cetățenii pot raporta cazuri în care comercianții refuză să plătească garanția, aparatele sunt blocate sau cei de la RetuRO întârzie să debaraseze magazinele.