Life Style

Noua configurație a Parlamentului European susține folosirea combustibililor ecologici

2
min
8/7/2024

După 2035 privind interzicerea mașinilor cu motoare clasice va continua în interiorul Uniunii Europene

Partidul Popularilor Europeni (PPE), cel mai mare grup politic din Parlamentul European și câștigătorul ultimelor alegeri europarlamentare, își propune să modifice decizia de a interzice complet vânzarea de mașini noi pe benzină și diesel. Dacă membrii PPE își vor concretiza intențiile, este posibil să vedem în showroom-uri mașini noi cu motoare termice și după 2035, dar alimentate cu benzină sintetică, cunoscută și sub denumirea de e-fuels, conform Automotive News citat de Reuters și publicat de wall-street.ro.

„Războiul” împotriva mașinilor cu motoare tradiționale, poluante la fiecare kilometru parcurs în Uniunea Europeană, pare să nu fie încă încheiat. Deși producătorii auto au acceptat legea care prevede interzicerea vânzării tuturor mașinilor alimentate cu combustibili fosili în următorii 11 ani, pot exista excepții. În forma inițială, proiectul de lege prevedea discuții privind o excepție pentru e-fuels, cu condiția ca acești combustibili alternativi să fie „carbon neutral”, adică să aibă emisii de CO2 zero.

Vehicule pe eco-benzină

Politicienii germani, susținuți de industria auto puternică din Germania, au militat pentru prezența mașinilor cu eco-benzină pe șosele și după 2035. Deși s-au discutat mai multe variante, experții au concluzionat că este dificil de realizat un e-fuel complet „verde”. Motivul este conceptul de bază al unui motor cu combustie internă, care produce inevitabil noxe, chiar dacă e-fuel-urile moderne sunt cu 70-80% mai puțin poluante decât benzina clasică.

Porsche a investit deja în acest combustibil alternativ, utilizând e-fuel produs de uzina pilot din Chile pentru mașinile de curse Porsche din Supercupa Porsche. De asemenea, compania a anunțat investiții într-o uzină de mare capacitate în Texas.

Cu 188 de locuri din cele 720 ale viitorului legislativ european, PPE și-a reconfirmat și consolidat poziția de lider în Parlamentul European. Din această postură, popularii europeni au discutat despre principalele puncte de pe agenda pentru următorii cinci ani, inclusiv o „revizuire a reglementărilor privind reducerea emisiilor de CO2 pentru mașini și utilitare, pentru a permite utilizarea combustibililor alternativi cu emisii zero (ZEF) după 2035”, conform Reuters.

Conbustibili neutri la CO2

Deși în Parlament și Comisia Europeană s-au purtat deja discuții despre aceste ZEF-uri, Comisia ar putea fi deschisă la o excepție dacă se găsește un combustibil sintetic care să fie cel puțin „CO2 neutral”. E-fuel-ul susținut de Porsche este produs printr-un proces care extrage CO2 din atmosferă și îl include într-o hidroliză, rezultând un combustibil lichid utilizabil pe mașinile tradiționale fără modificări la motor sau alimentare.

Comisia Europeană, care ar putea fi condusă pentru al doilea mandat de Ursula von der Leyen, membră PPE, ar putea avansa o astfel de propunere, având nevoie de sprijinul partidului pentru a fi realeasă, mai ales în contextul avansului altor facțiuni, de la democrați la socialiști. Acestea din urmă se opun unei relaxări a politicilor verzi ale UE, iar PPE nu a detaliat modul în care intenționează să schimbe legislația existentă și nici tipurile de e-fuels acceptabile. Cert este că o companie petrolieră estimează că eco-benzina și benzina poluantă vor ajunge la paritate de preț, dar doar după investiții serioase de miliarde de euro în segmentul e-fuels.