Solutii

O barcă propulsată cu hidrogen a fost realizată de Universitatea Politehnica din Timișoara

2
min
11/10/2024

Echipa condusă de profesorul Corneliu Crăciunescu de la Universitatea Politehnica Timișoara, cunoscută deja pentru dezvoltarea unei biciclete și a unei mașinuțe alimentate cu hidrogen, a realizat recent o barcă propulsată de aceeași tehnologie.

Lansarea bărcii a avut loc în parcul Alpinet, continuând seria de proiecte inovatoare dedicate energiei regenerabile. În timp ce bicicleta și mașinuța au fost construite în 2023 cu finanțare norvegiană, barca este rezultatul unui proiect intern al universității.

Profesorul Crăciunescu a subliniat că această barcă reprezintă un pas înainte în popularizarea hidrogenului ca sursă de energie curată și eficientă. „Am vrut să extindem gama de aplicații ale hidrogenului și să aducem în discuție soluții tehnice în contextul social actual. Barca funcționează pe baza unei pile de combustie care transformă hidrogenul în energie electrică, stocat în recipiente speciale la presiuni reduse. După câteva teste, am reușit să facem lansarea oficială pe apă, demonstrând viabilitatea acestei tehnologii,” a declarat profesorul.

Conform acestuia, hidrogenul oferă avantaje incontestabile, mai ales atunci când este produs din surse regenerabile, cum ar fi energia solară prin electroliză. Ceea ce rezultă din utilizarea hidrogenului este doar apă, ceea ce face din această tehnologie o opțiune curată și ecologică, potrivit g4media.ro.

Mijloace de transport nepoluante

În contextul eforturilor europene de a reduce emisiile de carbon, Planul Național de Redresare și Reziliență din România include achiziția de mijloace de transport public nepoluante, precum autobuze electrice sau pe bază de hidrogen. Cu toate acestea, utilizarea pe scară largă a hidrogenului în transport rămâne o provocare. Deși vehiculele pe bază de hidrogen au o autonomie ridicată și un timp de reîncărcare rapid, infrastructura necesară este limitată, iar costurile sunt încă ridicate. „Deocamdată, cea mai apropiată stație de încărcare cu hidrogen pentru Timișoara este în Budapesta,”a mai menționat Crăciunescu.

Pe termen lung, strategia europeană privind hidrogenul, lansată în 2020, urmărește să transforme hidrogenul într-un element cheie al tranziției către o economie neutră din punct de vedere climatic. Deși în prezent hidrogenul reprezintă doar 2% din mixul energetic european și majoritatea este produs din combustibili fosili, se preconizează o creștere semnificativă a utilizării hidrogenului curat până în 2050.

Foto: Ștefan Both