Life Style

Peste 70% dintre români declară că returnează ambalaje

3
min
19/6/2024

Deșeurile de plastic sunt cele pe care cetățenii le returnează cel mai frecvent

Aproximativ 70% dintre români declară că returnează toate ambalajele marcate cu simbolul SGR, în timp ce 19% returnează doar o parte dintre acestea, potrivit unui studiu derulat de Reveal Marketing Research, relatează Agerpres. Studiul explorează motivele pentru care românii se implică în eforturile de reciclare, conform wall-street.ro.

Un procent de 39% dintre români adoptă acest comportament pentru a nu pierde banii plătiți pe garanție. Cu toate acestea, doar 45% dintre români sunt mulțumiți de modul de funcționare a Sistemului de Garanție-Returnare (SGR), considerând că principalul mod de îmbunătățire ar fi creșterea numărului de puncte de returnare (55%).

Comportamentul și satisfacția românilor față de SGR

Reveal Marketing Research și-a propus să analizeze atitudinile și comportamentele românilor privind Sistemul de Garanție-Returnare a ambalajelor băuturilor îmbuteliate, funcțional din 30 noiembrie 2023. Studiul a evaluat cum intențiile exprimate anterior implementării sistemului se reflectă în comportamentele actuale.

Șapte din zece români declară că returnează toate ambalajele cu garanție la punctele de colectare. În noiembrie 2023, 36% intenționau să returneze doar parțial ambalajele, dar acum doar 19% au adoptat acest comportament ocazional.

Diferențe demografice și locative în comportamentul de returnare

Tinerii din Generația Z (18-24 ani) returnează ambalajele marcate cu SGR într-o proporție mai mică (59% vs. 70% total eșantion). De asemenea, locuitorii din mediul urban returnează mai frecvent toate ambalajele SGR comparativ cu cei din mediul rural (75% vs. 63%), diferența fiind atribuită numărului redus de puncte de returnare în mediul rural.

Frecvența de returnare variază în funcție de vârstă:

- 42% dintre români returnează ambalajele o dată pe săptămână

- 29% de 2-3 ori pe săptămână

- 15% o dată pe lună

Persoanele mature, peste 55 de ani, vizitează punctele de colectare săptămânal în proporție de 51%, față de 42% total eșantion.

Evoluția motivației și satisfacției

Motivația principală de returnare a ambalajelor, recuperarea banilor plătiți pe garanție, a crescut de la 31% în noiembrie 2023 la 39% în iunie 2024. Tinerii între 25-34 ani pun un accent mai mare pe recuperarea garanției (44% vs. 39% total eșantion).

Ambalajele de plastic sunt cele mai frecvent returnate (84%), urmate de cele din sticlă (56%) și metal (55%). Bărbații returnează ambalajele de metal (62% vs. 50% femei) și sticlă (61% vs. 53% femei) într-o măsură mai mare decât femeile.

Soluții pentru îmbunătățirea SGR

Creșterea numărului de puncte de returnare (55%) și campaniile de informare și educare (24%) sunt principalele soluții pentru îmbunătățirea SGR, conform românilor.

În noiembrie 2023, 44% dintre români considerau că nu își vor modifica comportamentul de cumpărare a băuturilor odată cu implementarea SGR. În prezent, procentul celor care nu și-au schimbat obiceiurile a crescut la 59%. Totuși, 34% observă schimbări în modul de cumpărare: 15% optează pentru ambalaje mai mari, 10% cumpără mai rar, iar 9% aleg produse mai ieftine.

Detalii despre studiu

Studiul Reveal Marketing Research s-a desfășurat online în perioada 5-10 iunie 2024, pe un eșantion reprezentativ de 1.012 respondenți, cu o eroare maximă de eșantionare de +/-3,1% la un nivel de încredere de 95%.