Mai multe dintre cele mai importante națiuni maritime au convenit vineri asupra introducerii unei taxe minime de 100 de dolari pe tonă de emisii de gaze cu efect de seră generate de nave care depășesc anumite praguri.
Măsura reprezintă, în esență, primul mecanism fiscal global aplicat emisiilor din transportul maritim. Acordul a fost rezultat al unui proces de negociere care s-a desfășurat pe parcursul a zece ani, conform economedia.ro.
Noua reglementare va acoperi majoritatea transportului maritim comercial la nivel mondial și va intra în vigoare începând cu anul 2027. Din 2028, armatorii vor fi obligați fie să utilizeze combustibili cu un impact climatic mai redus, fie să plătească penalități financiare
Conform estimărilor Organizației Maritime Internaționale (OMI), măsura ar putea genera venituri anuale de aproximativ 11–13 miliarde de dolari. Aceste fonduri vor alimenta un fond dedicat tranziției către un sector maritim cu emisii nete zero, fiind direcționate către dezvoltarea de tehnologii ecologice, stimularea utilizării navelor eficiente din punct de vedere energetic și sprijinirea țărilor în curs de dezvoltare pentru a evita rămânerea în urmă din cauza utilizării tehnologiilor învechite.
Standard nou pentru combustibili marini
Pragurile de emisii stabilite prin acord vor deveni gradual mai stricte, în linie cu obiectivul OMI de a atinge neutralitatea emisiilor de carbon în industria navală până în anul 2050. Se preconizează că acordul va fi adoptat oficial în cadrul unei reuniuni programate pentru luna octombrie.
De asemenea, OMI a introdus un nou standard pentru combustibilii marini, menit să asigure tranziția treptată către surse de energie mai puțin poluante.
În ciuda unor eforturi de îmbunătățire a eficienței energetice, emisiile din transportul maritim au crescut constant în ultimul deceniu, ajungând să reprezinte aproximativ 3% din totalul emisiilor globale. Această evoluție a fost determinată de creșterea dimensiunii navelor și a volumului de mărfuri transportate – în condițiile în care aproximativ 90% din comerțul internațional este realizat pe cale maritimă.
Trecerea de la combustibilii fosili la surse alternative, cu emisii scăzute, este considerată cea mai eficientă măsură de reducere a amprentei de carbon. Cu toate acestea, costurile de producție ale acestor combustibili rămân ridicate. Potrivit estimărilor Forumului Economic Mondial, combustibilii alternativi sunt de trei până la patru ori mai scumpi comparativ cu cei convenționali.