Sustenabilitatea continuă să fie printre principalele preocupări pentru echipele de management la nivel global, ocupând una dintre primele trei poziții alături de inovație și integrarea inteligenței artificiale (AI), dar și de aspecte legate de situația economică.
Aceasta depășește chiar preocupările legate de instabilitatea politică, presiunile de reglementare și competiția pentru recrutarea talentelor, potrivit rezultatelor „Deloitte CxO Sustainability Survey 2024”. Creșterea investițiilor în tranziția „verde” reprezintă un indicator relevant: 85% dintre executivii intervievați au afirmat că organizațiile lor au majorat aceste investiții în ultimele 12 luni, față de 75% în 2023. În plus, jumătate dintre respondenți utilizează deja soluții tehnologice pentru obiectivele climatice, iar alți 42% intenționează să adopte astfel de măsuri în următorii doi ani, conform jurnaldesustenabilitate.ro.
Schimbările climatice sunt tot mai relevante pentru strategiile de business, 70% dintre liderii de afaceri, comparativ cu 61% anul trecut, așteptându-se la impacturi semnificative în următorii trei ani. În plus, 45% dintre aceștia indică faptul că lucrează la reconfigurarea modelului lor de afaceri în direcția sustenabilității. Măsurile concrete includ folosirea de materiale mai sustenabile (51%), optimizarea eficienței energetice (49%) și dezvoltarea de produse ecologice (48%). Printre domeniile de implementare a soluțiilor tehnologice se numără monitorizarea performanței furnizorilor pe baza criteriilor ESG (57%), creșterea eficienței operaționale (54%), monitorizarea indicatorilor ESG interni (54%), dezvoltarea de produse sau servicii sustenabile (52%) și raportarea (52%).
Cinci beneficii ale sustenabilității
O altă premieră este includerea profitului și rezilienței lanțurilor de aprovizionare (37%) între primele cinci beneficii ale inițiativelor de sustenabilitate, alături de satisfacerea așteptărilor consumatorilor (38%) și ale angajaților (37%).
„O tendință notabilă identificată de studiu este convingerea tot mai răspândită în rândul echipelor de management că acțiunile pentru combaterea schimbărilor climatice pot fi și un catalizator al inovației, inclusiv prin folosirea tehnologiei, devenind evident că ele funcționează împreună și se pot potența reciproc. De altfel, organizațiile încep să asocieze beneficii financiare tangibile inițiativelor din sfera sustenabilității, care, în ediția de anul acesta a raportului, le surclasează în premieră pe cele legate de brand și reputație, ceea ce denotă o nouă etapă de maturitate în cadrul tranziției”, a declarat Alexandru Reff, Country Managing Partner, Deloitte România și Moldova.
Mai sunt pași de făcut
Cu toate acestea, investițiile și progresul în domeniul sustenabilității sunt inegal distribuite. În timp ce 56% dintre companii urmăresc să obțină rezultate pe termen scurt printr-o abordare moderată, doar 17% sunt lideri ai tranziției și investesc constant în soluții complexe și bine integrate. De cealaltă parte, 27% dintre afaceri au întreprins doar măsuri minime sau nu au luat deloc măsuri, deși 63% dintre acestea recunosc efectele schimbărilor climatice asupra strategiei și operațiunilor.
„Din perspectiva obiectivelor strategice asumate prin Acordul de la Paris și Green Deal, angajamentul real pentru sustenabilitate, materializat în acțiuni de mare impact, așa cum sunt transformarea durabilă a modelului de business sau implementarea unor criterii robuste ESG de-a lungul lanțurilor valorice, trebuie accelerat. În România, transpunerea Directivei privind raportarea corporativă în materie de sustenabilitate (CSRD) marchează intrarea într-o nouă etapă a efortului de conformare: mii de companii care activează în țara noastră sunt vizate de raportarea non-financiară obligatorie, care are primele termene în 2025, așadar educarea eficientă a stakeholderilor și dezvoltarea capacităților de colectare de date și de raportare sunt esențiale pentru mediul de business”, a declarat Ovidiu Popescu, Partener, Deloitte România, și Lider al practicilor de energie și sustenabilitate.
Printre obstacolele în implementarea sustenabilității, companiile au menționat accesul limitat la materii prime sustenabile (21%) și redirecționarea resurselor către probleme imediate, precum inflația și consecințele pandemiei (18%).
Studiul „Deloitte CxO Sustainability Report 2024”, bazat pe răspunsurile a peste 2.100 de lideri din 27 de țări, explorează acțiunile și schimbările de atitudine ale companiilor din diverse industrii față de schimbările climatice și tranziția sustenabilă.