Solutii

România caută soluții pentru calitatea aerului în zonele urbane prin taxarea vehiculelor poluante

2
min
31/7/2024

Ministerul Dezvoltării anunță că România se află în risc de infringement din cauza situaţiei deficitare, chiar alarmante, a calităţii aerului din mai multe zone urbane din ţară.

Ministerul Dezvoltării, condus de Adrian Veștea, a anunțat un proiect de introducere aunor taxe pentru autovehiculele care circulă în Zonele cu Niveluri Scăzute deEmisii (ZNSE), însă momentan acesta a fost retras din analiza Guvernului pentru o dezbatere mai amplă.

Ministerul Dezvoltării subliniază necesitatea imperativă a acestei măsuri pentru asigurarea unui mediu cu aer curat, având învedere că România se confruntă cu un risc de infringement din cauza calității deficitare a aerului în mai multe zone urbane, unde nivelurile de poluare depășesc media europeană, conform news.ro.

O consultare mai amplă

Ministerul a explicat că retragerea proiectuluia fost decisă pentru a permite o consultare mai amplă cu partenerii din Coaliția de Guvernare și cu reprezentanții structurilor asociative ale autorităților publice locale, mediului de afaceri și societății civile.Proiectul, inițial lansat în consultare publică pe 26 iulie, urmărea aplicarea prevederilor Legii nr. 155/2023 privind mobilitatea urbană durabilă, care stipulează că Ministerul Mediului, Apelor șiPădurilor, împreună cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, trebuiesă elaboreze metodologia de implementare a regulilor de acces și a tarifelor pentru ZNSE.

Legea nr. 155/2023 este parte a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), fiind un jalon important pentru crearea unui mecanism de adoptare a zonelor cu emisii scăzute de către autoritățile publice locale. Metodologia de elaborare a regulilor de acces și a tarifelor este considerată o prioritate legislativă pentru anul 2024.

Perioadă de acomodare

Proiectul propus de MDLPA a fost elaborat de un grup tehnic ce include reprezentanți ai Ministerului Mediului, Apelor șiPădurilor, Ministerului Transporturilor (prin Registrul Auto Român) și Ministerului Afacerilor Interne, vizând o abordare unitară la nivel național. Acesta oferă flexibilitate autorităților publice locale în stabilirea zonelor cu emisii scăzute, a dimensiunii acestora, a clasele de vehicule permise și amodului de abordare (restricții sau tarifare), permițând o perioadă de acomodare de un an, astfel încât prevederile să intre în vigoare de la 31 mai 2026.

Într-un comunicat oficial, Ministerul Dezvoltării reafirmă că această măsură este esențială pentru toți cetățenii, contribuind la asigurarea unui mediu cu aer curat, crearea de spații de relaxare și decongestionarea traficului în zonele urbane aglomerate, fără a afecta mobilitatea regională.