...
-+=
Știri

Smart City

Lifestyle

#greenTALKS

Soluții

CSR

Articole salvate

Stiri

Smart City

Lifestyle

#GREENTALKS

Solutii

CSR

Salveaza Articolul

6 minute de citit

România în primele țări din Europa în ceea ce privește trecerea la autobuze electrice

Scris de: News Green | 4 martie 2025, 12:00

Autobuze electrtice pentru Timisoara
Sursa: g4media.ro

În anul 2024, piața autobuzelor noi vândute în Europa a înregistrat o schimbare semnificativă în direcția tranziției către vehicule cu emisii zero.

Potrivit datelor publicate de ONG-ul Transport & Environment și citate de AFP, aproape jumătate dintre autobuzele noi vândute în Europa, mai exact 49%, au fost fie electrice, fie alimentate cu hidrogen. Acest procent depășește obiectivele stabilite de Uniunea Europeană privind reducerea emisiilor de CO₂ din transportul public, ceea ce indică o accelerare a adoptării tehnologiilor curate în acest sector, potrivit g4media.ro.

Factorul principal care a determinat această tranziție a fost implementarea unor reglementări stricte la nivel european, menite să reducă dependența de motoarele diesel și să sprijine mobilitatea sustenabilă.

În acest sens, Marie Chéron, expertă în cadrul Transport & Environment France, a subliniat importanța acestor politici publice: „Succesul autobuzelor cu emisii zero se datorează reglementărilor europene, care au transmis în mod clar pieţei că zilele motorizării diesel sunt numărate”.

Declarația sa reflectă tendința generală de eliminare treptată a motoarelor diesel din transportul public, în conformitate cu angajamentele asumate de statele membre ale Uniunii Europene.

Toate autobuzele trebuie să fie cu emisii zero până în 2035

În prezent, obiectivul stabilit prin legislația europeană este ca până în anul 2035 toate autobuzele urbane să aibă emisii zero de CO₂. Această direcție este susținută de evoluțiile recente de pe piața transportului public, iar experții estimează o creștere rapidă a adoptării autobuzelor electrice și pe hidrogen.

Conform ONG-ului Transport & Environment, „Dacă tendinţa actuală va continua, 100% dintre noile autobuze urbane achiziţionate în 2027 vor fi cu emisii zero”.

Această prognoză sugerează că ritmul actual de tranziție ar putea duce la o adoptare completă a acestui tip de vehicule mai devreme decât termenele stabilite de reglementările europene.

Un alt factor care a contribuit la această creștere a numărului de autobuze cu emisii zero este implementarea unor măsuri suplimentare la nivel local. Numeroase municipalități din Europa au introdus zone cu emisii reduse, restricționând accesul vehiculelor poluante în anumite perimetre urbane. Astfel de inițiative au încurajat autoritățile locale să prioritizeze achiziția de autobuze electrice sau pe hidrogen, în detrimentul celor cu motorizare diesel.

Cu toate acestea, situația nu este uniformă la nivel european, existând diferențe semnificative între state în ceea ce privește ritmul tranziției. Transport & Environment subliniază că anumite țări au trecut complet la achiziția de autobuze electrice. Printre acestea se numără Țările de Jos, Islanda și Finlanda, unde toate autobuzele noi înmatriculate în 2024 au fost modele electrice. Aceste state se remarcă prin politici avansate de susținere a mobilității sustenabile, precum subvenții generoase pentru achiziția de vehicule nepoluante și infrastructură extinsă de încărcare pentru autobuze electrice.

Progrese semnificative în toate țările

Alte țări din Europa au înregistrat, de asemenea, progrese semnificative în această tranziție. În Norvegia, 99% dintre autobuzele noi înmatriculate anul trecut au fost electrice, iar în Luxemburg procentul a fost de 98%. Aceste rezultate reflectă angajamentul puternic al acestor state în direcția transportului ecologic.

Un caz aparte este Estonia, care a trecut printr-o transformare rapidă în acest sector.

„Estonia se distinge printr-o tranziţie deosebit de rapidă, în condiţiile în care 84% dintre noile autobuze înmatriculate în 2024 au fost modele electrice, comparativ cu 0% în 2023”, menționează Transport & Environment.

Această creștere spectaculoasă într-un singur an sugerează adoptarea unor politici decisive de sprijinire a mobilității electrice, fie prin finanțare directă, fie prin reglementări mai stricte privind emisiile din transportul public.

România se află și ea printre statele care au înregistrat progrese semnificative. Conform datelor Transport & Environment, 82% dintre autobuzele noi înmatriculate în 2024 în România au fost electrice, iar 10% au fost modele hibride. Această evoluție plasează România printre țările cu o tranziție rapidă către autobuze cu emisii reduse, deși încă există provocări legate de infrastructura de încărcare și de costurile ridicate ale acestor vehicule.

Pe de altă parte, anumite state europene sunt mai reticente în adoptarea acestor tehnologii, fie din cauza unor politici diferite, fie din cauza unor constrângeri economice sau logistice. Franța, de exemplu, se află la coada clasamentului, cu doar 33% dintre autobuzele noi fiind electrice, sub media europeană de 46%. Această întârziere poate fi explicată prin strategia unor regiuni, cum ar fi l’Ile-de-France, care au ales să investească în autobuze alimentate cu gaz și biogaz.

În acest context, „În condiţiile în care 39% dintre autobuzele noi înmatriculate în 2024 rulau pe gaz, Franţa este una dintre principalele ţări care mizează pe această energie”.

Germania, o altă mare economie europeană, înregistrează și ea un progres mai lent decât alte țări, cu doar 25% dintre autobuzele noi fiind electrice. Acest procent este substanțial mai mic în comparație cu alte mari piețe europene, cum ar fi Spania (57%) sau Marea Britanie (56%), unde adoptarea autobuzelor electrice a fost mai rapidă.

Grecia e la coada clasamentului

La capătul celălalt al clasamentului se află Grecia, unde doar 9% dintre autobuzele noi înmatriculate anul trecut au fost electrice, urmată de Lituania (5%), Ungaria (4%) și Slovacia (0%). Aceste state întâmpină dificultăți în tranziția către autobuze cu emisii zero, fie din cauza lipsei fondurilor necesare, fie din cauza unor politici de transport public care încă favorizează tehnologiile convenționale.

În concluzie, deși la nivel european există un progres clar în direcția eliminării motoarelor diesel din transportul public, ritmul adoptării autobuzelor electrice și pe hidrogen variază semnificativ între state. În timp ce unele țări sunt deja aproape de a atinge obiectivul de 100% autobuze cu emisii zero, altele întâmpină obstacole care încetinesc această tranziție. Totuși, dacă tendințele actuale se mențin, este posibil ca până în 2027 majoritatea autobuzelor urbane noi din Europa să fie exclusiv electrice sau pe hidrogen, anticipând astfel termenele stabilite de Uniunea Europeană pentru 2035.