Drumul controversat prin Pădurea Băneasa, destinat locuitorilor cartierului Greenfield, a stârnit numeroase controverse și reacții vehemente din partea autorităților și activiștilor de mediu. Costul lucrărilor s-a ridicat la 60.000 de euro, finanțarea inițială fiind asigurată de o organizație privată, care speră să și recupereze investiția printr-o taxă de trecere, notează buletindebucuresti.ro.
Ministrul Mediului se opune categoric
Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a declarat public, duminică, că se opune deschiderii drumului forestier. Oficialul a criticat vehement proiectul, considerând că acesta ar putea avea un impact negativ major asupra biodiversității și funcției de protecție a pădurii.
„Dacă m-ar fi consultat, aș fi spus clar că nu sunt de acord cu transformarea acestui petic de pădure într-un drum expres. Bucureștenii au nevoie de spații verzi, nu de șosele suplimentare prin păduri”, a declarat Mircea Fechet, subliniind că accesul trebuie să rămână exclusiv pietonal sau pentru biciclete.
Proteste masive din partea ONG-urilor de mediu
Joi, 30 de organizații civice și de mediu au lansat un apel public prin care solicită oprirea circulației auto pe acest drum forestier. Potrivit acestora, fragmentarea pădurii ar putea avea consecințe grave asupra faunei locale, crescând poluarea fonică și a aerului.
Organizațiile propun soluții alternative pentru locuitorii Greenfield, care se confruntă cu o singură ieșire din cartier, supraaglomerată la orele de vârf:
- Acces prin Șoseaua de Centură – Deschiderea accesului pe sub podul de la Otopeni, cu avizele necesare din partea primăriei.
- Conectare la rondul din Otopeni – O soluție rapidă și ieftină, ce ar necesita doar achiziția sau exproprierea unui teren de 80 m.
- Pasaj pietonal și piste de biciclete – Un proiect menit să unească Otopeniul, Tunari, Greenfield și Băneasa, reducând dependența de transportul auto.
- Transport public modernizat – Creșterea frecvenței autobuzelor, crearea de stații confortabile și conexiuni intermodale.
Contractul dintre Federația Avenor și Direcția Silvică, sub secret
Drumul a fost reamenajat la sfârșitul anului trecut, iar fondurile au fost inițial furnizate de Federația Avenor/ Școala Avenor. Aceasta intenționează să și recupereze investiția printr-o taxă de trecere percepută de la locuitorii Greenfield și membrii federației. Totuși, contractul dintre părți și Direcția Silvică Ilfov rămâne confidențial, nefiind pus la dispoziția publicului.
Ce urmează?
Deși locuitorii Greenfield susțin necesitatea unui nou acces rutier, presiunile exercitate pentru deschiderea drumului forestier ar putea escalada conflictul dintre dezvoltator, autorități și activiștii de mediu. Pe de altă parte, ONG-urile avertizează că nu vor permite transformarea pădurii într-o zonă de tranzit auto și că vor continua demersurile legale pentru protejarea Pădurii Băneasa.
Rămâne de văzut dacă autoritățile vor găsi o soluție echilibrată, care să răspundă atât nevoilor rezidenților, cât și necesițății de protecție a mediului.