...
-+=
Știri

Smart City

Lifestyle

#greenTALKS

Soluții

CSR

Articole salvate

Stiri

Smart City

Lifestyle

#GREENTALKS

Solutii

CSR

Salveaza Articolul

3 minute de citit

Studenții Universității Tehnice din Cluj au construit o mașină 100% electrică. Are caroseria din panouri solare și cântărește numai 200 de kilograme

Scris de: News Green | 31 ianuarie 2025, 08:03

Mașina viitorului este construită la Cluj
Sursa: Gandul.ro

Un grup de 40 de studenți de la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca a construit un automobil alimentat exclusiv cu energie solară, cu o greutate sub 200 de kilograme. Vehiculul va participa la o competiție desfășurată în Australia, iar în prezent sunt realizate ultimele ajustări tehnice.

Monopostul, dezvoltat de echipa Solis, va concura într-una dintre cele mai mari competiții internaționale dedicate mașinilor solare, conform Gandul.ro.

„Asta va consta în parcurgerea a 3.000 de kilometri de-a lungul continentului, din nord, de la Darwin, până în sud, în Adelaide. Aceştia vor fi parcurşi doar pe timp de zi, până la ora 5. De la ora 5 vom opri, vom staţiona unde ajungem şi va trebui să campăm. Vom fi şi prin deşert. Maşina va circula ca oricare altă maşină, deci va fi înmatriculată”, spune Alexandra Lupuleasa, student, potrivit observatornews.ro.

Comparativ cu versiunea anterioară, care avea o masă de 420 de kilograme, noul model cântărește sub 180 de kilograme, ceea ce contribuie la o autonomie mai mare. Propulsia este asigurată de un motor alimentat prin intermediul a 6 metri pătrați de panouri solare care acoperă întreaga caroserie.

„Acest vehicul care a concurat în Belgia are o baterie de aproximativ 7,5 kWh. Pentru următoarea iteraţie se va trece la o baterie de aproximativ 3 kWh. Viteza maximă e de aproximativ 100 de kilometri pe oră. Are o lungime totală de 5,8 metri”, explică Eric Lefter, managerul echipei.

Condiții mai grele în Australia

Condițiile din Australia vor fi dificile, întrucât traseul include porțiuni izolate, iar vehiculul nu dispune de dotări menite să asigure confortul pilotului, pentru a evita consumul suplimentar de energie.

„Traseul este pe o autostradă, dar practic e ca un drum judeţean de la noi, deci nu avem nici împărţitor în mijlocul drumului. Nu este închis traficul, deci vin maşini din faţă, inclusiv camioane de 3 vagoane, de 80 de tone”, a spus Nemeth Raymond, student.

„Am proiectat, cum fac şi acum, structura de rezistenţă la răsturnare şi practic eu am asigurat că, în cazul în care se întâmplă ceva cu maşina, pilotul poate să iasă nevătămat din interiorul ei”, precizează Mihai Stancu, student.

Cel mai mare obstacol îl reprezintă lipsa fondurilor. Costurile pentru construcția mașinii electrice și participarea la competiție sunt estimate la 200.000 de euro, iar echipa nu a reușit încă să obțină întreaga sumă necesară din sponsorizări.