Un studiu recent realizat pentru platforma despre-energie.ro, în perioada august-septembrie 2024, evidențiază opiniile românilor cu privire la tranziția energetică, renunțarea la combustibilii fosili și utilizarea resurselor regenerabile.
Conform datelor, 50% dintre respondenți sprijină eliminarea treptată a combustibililor fosili, iar 66% consideră că prosumatorii contribuie la un mediu mai curat. Pe de altă parte, 45% se opun renunțării la centralele pe gaz, iar 39% subliniază nevoia unei mai bune informări a consumatorilor privind piața de energie, menționează bursa.ro.
Mai mult de jumătate dintre participanți (55%) sprijină obiectivele Uniunii Europene de reducere a poluării, inclusiv renunțarea la combustibilii fosili, în favoarea electrificării transporturilor, clădirilor, industriei și consumului casnic. Totuși, 43% dintre respondenți consideră că nu dețin suficiente informații pentru a avea o opinie clară și susțin necesitatea unei campanii de informare despre tranziția către energia verde.
Românii privesc pozitiv extinderea utilizării surselor regenerabile, iar 66% sunt de părere că acestea contribuie la îmbunătățirea mediului. Aproape un sfert (24%) estimează că această dezvoltare ar putea conduce, în timp, la scăderea prețurilor la energie.
Percepția asupra centralelor pe gaz
Decizia europeană de eliminare treptată a centralelor de apartament pe gaz este considerată nefavorabilă de 45% dintre respondenți, care invocă resursele semnificative de gaze naturale din România și dependența acestora pentru încălzire. Cu toate acestea, 36% susțin această măsură, invocând impactul negativ asupra mediului și caracterul limitat al resurselor.
Rezultatele studiului indică faptul că doar 18% dintre respondenți se consideră bine informați despre schimbările din sectorul energetic, în timp ce 55% declară că au un nivel de informare moderat. Principalele surse de informare sunt presa (66%), site-urile furnizorilor de energie (13%) și portalurile specializate (11%).
În ceea ce privește responsabilitatea informării consumatorilor, 39% cred că aceasta ar trebui să revină autorităților, iar 40% consideră că este o responsabilitate comună între autorități, companii și presă.