Subvenția acordată prin programul Rabla din România în 2025 va fi majorată, însă o serie de mașini, mai exact cele diesel, au fost eliminate de la finanțare, arată Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).
Subvenția acordată prin programul Rabla va fi majorată
Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) susține majorarea subvenției acordate prin programul Rabla pentru autoturismele electrice la un nivel de 8.500 de euro în 2025 și de 7.500 de euro în 2026. Începând cu 2027, subvenția ar urma să scadă treptat, urmând ca până în 2030 să fie eliminată complet.
Creșterea subvenției în primii doi ani este esențială pentru a recâștiga încrederea consumatorilor în electromobilitate, afectată de reducerea subvenției la 5.100 euro / autoturism în 2024 – o decizie care a avut un impact devastator asupra pieței auto din România. Conform datelor ACEA (Asociația Constructorilor Europeni de Autovehicule), această scădere a poziționat România pe ultimul loc în Uniunea Europeană la capitolul evoluției pieței de vehicule electrice, cu o reducere de 32,2% a înmatriculărilor.
România a fost depășită de țări precum Letonia, care a înregistrat o scădere de 28,9%, Slovenia (27,3%) și Finlanda (26%). În schimb, alte state membre au demonstrat că subvenția bine calibrată poate genera rezultate pozitive semnificative.
Mașinile diesel vor fi eliminate de la finanțare prin programul ”Rabla”, din 2025
De asemenea, Mircea Feceht, ministrul Mediului, anunță că mașinile diesel vor fi eliminate de la finanțare prin Rabla. În ceea ce privește ecotichetul la ”Rabla Plus”, sunt discuții pentru majorarea valorii acestuia.
”Programul Rabla împlinește 20 de ani, vrem să-l simplificăm. Deja l-am creionat pentru perioada 2025-2030. Ne propunem ca programul Rabla să fie din ce în ce mai verde. Nu o să finanțăm diesel”, a declarat ministrul.
Oficialul de la Mediu spune că decizia a fost luată în urma discuțiilor cu producătorii și importatorii de mașini.
La rândul ei, Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA) a anunțat public că apreciază decizia Ministerului Mediului, Apelor și Pădurilor (MMAP) de a elimina subvenția pentru autoturismele cu motoare diesel din Programul ”Rabla”.
”Eliminarea subvenției pentru mașinile cu motoare diesel este o măsură curajoasă și necesară. Este o direcție pe care APIA a susținut-o activ de mai bine de un an și jumătate, iar acest pas contribuie la accelerarea tranziției către motorizările electrice și hibride, mai prietenoase cu mediul”, a declarat, pentru Agerpres, Dan Vardie, președintele APIA.
Modificări la programul ”Rabla”
APIA a subliniat că susține un plan multianual, detaliat și predictibil, pentru eliminarea treptată a subvenției acordate diferitelor tipuri de motorizări, prin Programul ”Rabla”:
- excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare diesel în 2025;
- excluderea subvenției pentru autoturismele cu motoare pe benzină în 2026;
- excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări mild hybrid în 2027;
- excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări full hybrid în 2028;
- excluderea subvenției pentru autoturismele cu motorizări plug-in hybrid în 2029;
- eliminarea completă, începând cu anul 2030, a subvenției, inclusiv pentru vehiculele electrice.
De asemenea, APIA susține creșterea plafonului maxim al valorii autoturismelor eligibile, de la 75.000 de euro la 80.000 de euro.