Potrivit unui nou studiu publicat în ziarul Science of the Total Environment, cercetătorii de la Universitatea RMIT din Melbourne, Australia, au dezvoltat un nou material care presupune amestecul de fâșii ale măștilor medicale cu un agregat de beton reciclat – o substanță obținută din deșeuri rezultate din construcții.
Noul material nu doar că ar da o viață nouă unora dintre cele 6,8 miliarde de măști care, potrivit estimărilor, sunt utilizate și aruncate în fiecare zi, dar ar face și străzile mai rezistente. Teste comparative au arătat că asfaltul astfel obținut este și mai flexibil și poate fi prelucrat în foi subțiri.
Cercetătorii au descoperit că fibrele de polipropilenă din măști consolidează legătura dintre particulele de moloz, făcând pavajul rezultat mai robust decât versiunea obișnuită. De asemenea, ele cresc rezistența la întindere între agregatele de particule, ceea ce ajută materialul final să fie mai rezistent la uzură decât asfaltul tradițional.
Ideea nu este neapărat nouă, din moment ce materiale reciclate sunt deja folosite la asfaltarea drumurilor. Potrivit planului cercetătorilor, noul material ar putea fi folosit pentru două din cele patru straturi folosite de obicei pentru o astfel de operațiune. Calculele oamenilor de știință arată că pentru un drum de un kilometru, cu două benzi, ar fi nevoie în jur de trei milioane de măști, salvând astfel de la groapa de gunoi 93 de tone de astfel de deșeuri.
În plus, noul material ar putea fi o variantă mai ieftină de a asfalta străzile: 26 de dolari, față de 50 de dolari per tonă, dacă materialele ar fi noi. Ar fi scutite și plățile pentru depunerea la groapă, care în Australia sunt între 32 și 78 de dolari per tonă.
Organizația Națiunilor Unite a numit problema generării de măști folosite una toxică și a estimat că 75% dintre acestea și alte deșeuri medicale rezultate în urma pandemiei vor ajunge la gropi de gunoi sau să plutească pe oceane.