Cu doar câteva zile în urmă, ONU a emis cel mai amplu raport din istorie cu privire la schimbările climatice – Climate Change 2021. The Physical Science Basis. Oamenii de știință care au lucrat la acest raport au emis un „cod roșu pentru umanitate” și au arătat că în următorii ani vom fi martorii unor fenomene meteo extreme „fără precedent în istorie”. Așadar, timpul se scurge în defavoarea noastră și trebuie să fim conștienți că fiecare acțiune pe care o întreprindem în favoarea mediului este extrem de importantă, atât la nivel individual cât, mai ales, la nivel de companii și de țară.
Așa cum știm, ambalajele sunt o sursă importantă de poluare, de aceea toate industriile care folosesc ambalaje trebuie să facă o schimbare majoră în procesul de tehnologizare și să reducă consumul prin folosirea produselor de înaltă performanță. În plus, producția de mase plastice este foarte mare și are un impact negativ serios asupra planetei, care este mediul nostru de viață, dar și moștenirea generațiilor viitoare.
Din fericire, facem parte din Comunitatea Europeană, ceea ce ne obligă să respectăm anumite reguli, care asigură o dezvoltare sustenabilă și responsabilă. Este tot mai vizibilă tendința producătorilor care încep să înțeleagă că folosirea materialelor și a utilajelor performante aduc, pe termen mediu și lung, economii la nivel de business și contribuie la o atitudine responsabilă față de mediu prin diminuarea producerii deșeurilor. De exemplu, folosind folii flexibile de ambalare de înaltă performanță (high performance), mai rezistente, care performează la temperaturi mai joase, avantajele, din perspectiva consumului, sunt multiple: mai multe ambalări cu același număr de role consumate, reducerea temperaturii de lucru cu până la 50 de grade sau consum de energie cu 20% mai mic.
Deci, o soluție pentru a reduce consumul, a face economie de bani și energie și a acționa în favoarea mediului, ci nu în defavoarea lui, este utilizarea, de către producători, retaileri și toate celelalte industrii care folosesc folii de ambalare, a materialelor de înaltă performanță. Aceste materiale nu doar că vor ajuta compania să facă economii (prin consum mai redus), dar vor avea impact minim asupra mediului.
O altă schimbare necesară, este trecerea de la manual, la automatizare. În România se optează, în continuare, pentru soluții ieftine care sunt păguboase pe toate planurile. Prin automatizarea proceselor de ambalare, va crește productivitatea, va fi mai puțin consum de energie și mai puțină poluare.
O altă soluție ”eco-friendly” o reprezintă ambalajele ecosustenabile. În România această piață este abia la început. Ne aflăm încă în faza de educare, de promovare și inovare a produselor noi ecosustenabile. Cu excepția pungilor de plastic biodegradabile din supermarketuri, care sunt impuse legal, piața de ambalaje depinde de responsabilitatea companiilor care o formează. Sunt deja multe companii multinaționale, cu unități în România, care, pentru că au sediul în Europa occidentală, sunt mult mai implicate în prezervarea mediului și au strategii în acest sens.
Specialiștii estimează că necesarul mondial de materiale plastice bio va fi în continuare pe un trend ascendent, cu rate de creștere anuale foarte înalte, de cca 24%, de la 850 de mii de tone în 2011 la peste 5,5 milioane de tone în 2020, iar producția de mase plastice bazate pe materii prime regenerabile va crește mai rapid, în comparație cu cele obținute în mod tradițional.
Înlocuirea plasticelor și reciclarea lor corectă, fără a dăuna naturii și echilibrului ei (atenție la sacoșele din plastic, de exemplu, care “se descompun“ dar nu suficient – sau doar în anumite condiții restrictive – ca atare sunt mai poluante) trebuie NEAPĂRAT să meargă mână în mână. Altfel doar mutăm problema și mai mult de la consum la reciclare care, în Romania, este foarte departe de nevoia reală a pieței. Așadar, aplicarea unei soluții ecosustenabile nu mai este o opțiune la alegere, ci o necesitate.
Cu siguranță lucrurile se vor schimba și datorită implicării și intervenției Uniunii Europene, care a dezvoltat o strategie de dezvoltare durabilă și sustenabilă până în 2030, în concordanță cu Acordul de la Paris, la care toate statele membre trebuie să adere.
În concluzie, este OBIGATORIU să ne schimbăm comportamentul de consum și să conștientizăm că cu cât consumăm mai mult, cu atât aruncăm, poluăm și folosim resursele acestei planete mai mult! Iar efectele…le simțim cu toții!
Sursa: Echipa M&M Product / SmartWrap