Primul tren Alstom Coradia Stream va începe să circule de la data de 15 noiembrie.
Conform Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), noua garnitură va opera pe ruta București Nord – Ploiești Vest – stațiunile de pe Valea Prahovei – Brașov. ARF a publicat proiectul de decizie al președintelui instituției, propunând aprobarea unui act adițional la contractul de servicii publice cu CFR Călători, care permite punerea în funcțiune a trenurilor electrice RE-IR1 Alstom Coradia pe acest traseu, începând cu 15 noiembrie 2024, potrivit Antena 3.
„În baza prevederilor Legii nr. 52/2003, republicată și actualizată, și pentru implementarea proiectelor susținute prin fonduri europene nerambursabile, proiectul va fi adoptat de ARF în regim de urgență”, se precizează în documentul instituției.
În primele luni ale anului 2025, odată ce alte 11 trenuri vor fi introduse în flota ARF și vor fi atribuite către CFR Călători, aceste trenuri electrice vor opera pe toate traseele din contract, acoperind destinații precum București – Constanța, București – Craiova, București – Ploiești – Brașov – Sighișoara – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara, București – Craiova – Drobeta Turnu Severin – Timișoara – Arad și București – Craiova – Târgu Jiu – Deva.
25 de trenuri electrice noi
ARF estimează că restul de 25 de trenuri electrice RE-IR1 Alstom Coradia vor fi puse în circulație în 2025, ca parte din contractele de servicii publice aflate în procedura de licitare, pentru a deservi principalele magistrale electrificate: București – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Iași, București – Ploiești – Buzău – Focșani – Bacău – Suceava, București – Ploiești – Buzău – Brăila – Galați, Iași – Suceava – Dej – Cluj Napoca, București – Ploiești – Brașov – Sighișoara – Cluj Napoca, Brașov – Sfântu Gheorghe – Miercurea Ciuc – Bistrița – Cluj Napoca, București – Ploiești – Brașov, Cluj Napoca – Alba Iulia – Deva – Arad – Timișoara.
ARF a semnat în martie 2022 un contract de achiziție cu Alstom Ferroviaria SpA pentru furnizarea a 37 de trenuri electrice inter-regionale, fiecare destinat transportului de lung parcurs. Primul tren din acest lot a ajuns în România în decembrie 2023 și a fost testat de atunci, deși livrarea celorlalte 36 a suferit o amânare. Contractul, cu o valoare totală de 2,42 miliarde lei fără TVA, include și servicii de mentenanță pe o perioadă de 15 ani, iar trenurile sunt fabricate în Polonia.