Într-un an în care s-a circulat mai puțin și multe industrii au funcționat la minimum, reducând din poluarea atmosferică, totuși aceasta a făcut victime. Zeci de mii de decese au fost înregistrate anul trecut în cele mai populate cinci orașe ale lumii, în pofida măsurilor de lockdown impuse în contextul pandemiei de coronavirus, analizează Reuters. Oamenii de știință cer statelor să investească în redresarea ecologică și să renunţe la combustibilii fosili.
Greenpeace Southeast Asia și compania de tehnologie a calității aerului IQAir au măsurat nivelurile de poluare din 28 de oraşe – alese înfuncție de datele disponibile și de răspândirea geografică. În orașe ca New Delhi, Ciudad de Mexico, Sao Paulo, Shanghai și Tokyo, poluarea aerului a provocat aproximativ 160.000 de decese și pierderi economice în valoare totală de circa 85 de miliarde de dolari.
“Câteva luni de lockdown nu au avut un impact real asupra nivelului mediu al poluării aerului pe termen lung la care oamenii au fost expuși”, a declarat pentru Reuters, Aidan Farrow, cercetător în domeniul poluării aerului la Laboratoarele Greenpeace de la Universitatea Exeter din Marea Britanie.
Potrivit Organizaţiei Mondiale a Sănătății, poluarea atmosferică reprezintă cel mai mare risc de mediu pentru sănătatea umană la nivel global și ucide aproximativ 7 milioane de oameni anual. Cauzele principale ale poluării aerului sunt emisiile de CO2 ale mașinilor, centralele pe bază de cărbune, construcțiile, defrișările incendierea culturilor, arderea lemnelor de foc și a deșeurilor.
OMS spune că nouă din zece persoane respiră aer poluat, ceea ce provoacă accidente vasculare cerebrale, cancer pulmonar și boli de inimă, având aceleași efecte ca fumatul.
În New Delhi a fost înregistrat cel mai mare număr de decese dintre cele cinci orașe, cu aproximativ 54.000 de persoane (1 persoană din 500) din cauza nivelurilor ridicate de particule în suspensie (PM2.5). Tokyo a înregistrat 40.000 de decese și pierderi economice de 43 de miliarde de dolari din cauza poluării atmosferice, arată analiza. “Am văzut schimbări în traficul rutier și în aviație, dar sursele majore (de poluare a aerului) au continuat să funcționeze în mare măsură ca înainte”, a spus Farrow.