Stiri

Vânzările globale de SUV-uri poluante au atins un nivel record în 2023, intensificând criza climatică

3
min
30/5/2024

SUV-urile alimentează creșterea emisiilor globale și a cererii de petrol în 2023

În 2023, vânzările globale de SUV-uri au atins un nou record, reprezentând jumătate din totalul mașinilor noi vândute la nivel mondial, conform datelor recente. Această creștere semnificativă a vânzărilor de SUV-uri, vehicule cunoscute pentru consumul lor ridicat de combustibil și emisiile mari de carbon, este considerată de experți o cauză majoră a agravării crizei climatice.

Agenția Internațională pentru Energie (IEA) a raportat că emisiile de CO2 provenite de la SUV-uri au contribuit cu 20% la creșterea globală a emisiilor de carbon în 2023. Dacă SUV-urile ar fi considerate o țară, ar fi al cincilea cel mai mare emițător de CO2 din lume, depășind Japonia și Germania în termeni de emisii naționale, transmite The Guardian.

Analiza IEA subliniază că, în ciuda necesității urgente de reducere a emisiilor pentru a combate creșterea frecvenței fenomenelor meteorologice extreme, emisiile din sectorul transporturilor au continuat să crească rapid în ultimii ani, cu excepția perioadei de pandemie Covid-19. În 2023, vânzările de SUV-uri au crescut cu 15%, comparativ cu doar 3% pentru mașinile convenționale.

Printre motivele principale ale popularității crescute a SUV-urilor se numără percepția acestora ca simboluri de statut, strategiile de marketing ale producătorilor auto și confortul sporit oferit. Totuși, IEA avertizează că SUV-urile prezintă riscuri mai mari pentru pietoni în caz de coliziune, datorită designului lor cu front-end mai înalt, și ocupă mai mult spațiu în zonele urbane.

Deși aproximativ 20% din noile SUV-uri vândute în 2023 au fost electrice sau hibride plug-in, IEA atrage atenția că aceste vehicule mai mari necesită baterii mai mari, ceea ce pune presiune suplimentară pe aprovizionarea cu minerale critice și necesită mai multă electricitate pentru a funcționa.

Mașinile care funcționează pe benzină sau motorină au devenit mai eficiente. Dar Laura Cozzi și Apostolos Petropoulos de la AIE, care au făcut analiza , au declarat: „Tendința către vehicule mai grele și mai puțin eficiente, cum ar fi SUV-urile, a anulat în mare măsură îmbunătățirile obținute în ultimele decenii”.

James Nix, de la thinktank Transport and Environment (T&E), a declarat: „Producătorii de automobile care urmăresc marje mai mari cunosc o singură direcție: mai mare și mai grea. Mașinile noi devin tot mai largi în fiecare an și sunt pe cale să devină la fel de largi ca autobuzele și camioanele. Europa va merge pe calea Americii de Nord, cu excepția cazului în care parlamentarii intervin cu limitele UE de lățime și taxe naționale și taxe de parcare care descurajează SUV-urile mari.”

SUV-urile alimentează creșterea emisiilor globale și a cererii de petrol în 2023

În 2023, numărul SUV-urilor pe drumurile din întreaga lume a depășit 360 de milioane, generând un miliard de tone de emisii de CO2, cu aproximativ 10% mai mult față de 2022, conform datelor Agenției Internaționale pentru Energie (IEA). Aceasta a dus la o creștere a consumului global de petrol cu 600.000 de barili pe zi, reprezentând mai mult de un sfert din creșterea totală a cererii de petrol.

SUV-urile, care cântăresc cu 200-300 kg mai mult decât o mașină medie de dimensiuni medii, emit cu aproximativ 20% mai mult CO2. În 2023, în țările bogate, s-au vândut aproape 20 de milioane de SUV-uri noi, depășind pentru prima dată o cotă de piață de 50%. La nivel global, 48% dintre mașinile noi au fost SUV-uri, iar una din patru mașini aflate pe șosele sunt SUV-uri, potrivit IEA.

Vânzările de mașini electrice au crescut rapid, iar 55% dintre acestea erau SUV-uri în 2023, conform IEA. „Trecerea de la mașinile pe bază de combustibili fosili la vehiculele electrice este o strategie cheie pentru atingerea obiectivelor internaționale în materie de energie și climă,” au declarat experții Cozzi și Petropoulos. Totuși, ei au subliniat că utilizarea unor cantități mai mici de materiale pentru producerea mașinilor este, de asemenea, „esențială pentru un viitor durabil.”

Unele țări, inclusiv Franța, Norvegia și Irlanda, fac eforturi pentru a reduce cererea de SUV-uri. De exemplu, Parisul a triplat tarifele de parcare pentru vehiculele mari. În martie, organizația Transport & Environment (T&E) a criticat Regatul Unit, numindu-l un „paradis fiscal” pentru SUV-urile poluante, deoarece acciza pentru vehicule în primul an este mult mai mică comparativ cu alte țări. Primarul Londrei, Sadiq Khan, a anunțat în februarie că va monitoriza eficacitatea planului implementat la Paris.

Sursa foto: Shutterstock